onsdag 15 juli 2009

Tisdag...En lång promenad & Nyfunnen vän!

Det var soligt väder ute! Jag & min ganska nyfunna vän som jag pratat med ett tag nu på nätet i några månader, då han först bodde i London, men nu flyttat tillbaka till Örebro. Vi träffade upp ca 13.00 på Örebro C. & gick på 'Myrorna' på vägen upp emot stan.

Inne på 'Myrorna' kollade i runt lite & pratade med personalen då jag har jobbat på 'Myrorna' i Örebro sommaren 2008. Gick uppåt för Drottninggatan för ta oss till olika butiker.

Patrik skulle ha sig ett nytt Macintosch tangenbord då hans hade gått sönder & knäppade sig med att trycka in nnnnnnnnnnnnn.....hela tiden!
Tog oss tid att gå på 'Indiska' där vi såg en del snyggt, bla fina kuddar & en fin servis som vi båda gillade en svartvit med ansikten & blommor på. Väldigt grafisk design.

En tur till lilla 'Sia' butiken bakom Krämaren vart det med.
Sedan till en nyöppnad delikatessbutik på Köpmannagatan.


Ner genom 'Gallerian' där 'Cervera' ligger för att komma ut på bakgatan där Café 'Java' ligger för att försätta den gatan bort emot Villa Strömpis. Gå förbi där deras servering & förbi Slottet.

Örebro Slott!

Här hade dom byggt som någon vattensluss vid bron där jag & Patrik kollade om löven skulle följa med virvlarna i vattnet men dom sjönk, kom upp & sjönk igen var svårt att se. Ja lite barnslig får man vara ibland.

Patrik i solen.
Vi gick nerför gatan där man kommer ner till Neadle Demon & över till ICA butiken där för att köpa något att dricka. Patrik hade lite ont i fötterna hade tagit lite fel skor, men gick bra ändå. Fortsatte ut på Norr gick förbi 'Pizzeria Diana', ån & upp över Norr emot skogen & emot ingången för 'Rävgången'. Gick förrbi en kohage, skulle tagit kort på korna, men lätt att vara efterklok.
Ensam vit näckros i ett dike.

Hittade några fler längre fram.

En del av hagen där korna gick, gäss där långt ute.

Vi kom fram till 'Stugan' ute vid 'Rävgången' & satte oss på en brygga där & kollade, vi & alla glada pensionärer. Fanns oerhört vackra näckrosor där.





Bestämde oss för att gå vidarre!

Vi stod & kollade efter småfisk, aborrar som det var fullt av under näckrosbladen, även fullt med trollsländor & fågelljud.

Uppe på bron ena hållet.

Uppe på bron andra hållet!
Vi gick runt i naturen vid 'Naturens Hus' & vidarre förbi 'Alängsbadet' & båtarna.


Där vi efteråt satte oss en stund & pratade lite.
Gick förrbi 'Koloniträdgårdarna' över 'Slussbron' & in emot Gamla Wadköping.

En del av Wadköping.

Bagarstugan; "Duvan, Hunden & Paret"

En fin gränd där Patrik funderar på att spela in sitt nya filmprojekt.

Vackra hus!

Patrik satte sig & vilade på en bänk utanför 'Hantverkshuset' & 'Galleriet'

Hantverksbodar!

Fin 'Privat' bostadsidyll!
Sedan gick jag in på 'Galleriet medan Patrik väntade utanför.

Träskulptur.

Några tavlor.

Några tavlor till. Tog kort på det jag gilla.

Gick vidarre kollade i lite bodar & sedan genom 'Stadsträdgården' För att sedan gå i in Ekologiska butiken där Patrik köpte en Ekologisk Cola, smakade ungefär som Colaglass. & vidarre in i 'Stadsträdgårdens Växthus'.

Lite gröna växter.

Rosa klätterväxt som det även det fanns massor av vildväxande av när jag var på Mallorca för många år sedan.

Rosa 'Hibiskus'

Någon fin rosa blomma.

Bleka 'Flamingo' blommor.

Vit vacker blomma.

Orangegul fin blomma.

Rosaröd 'Hibiskus'

Gulröda 'Hibiskusar'

Klättrande Kaktus av något slag.

'Suckulenter' av olika slag.

Ännu fler olika 'Suckulenter'

'Orcidéer'

Vit med rosa spräckligheter på den & innanmätte.

Vackert mattrosa.

Vita med rosa & gult innanmätte.

Någon annan liten blomma som jag blev påmind om att min Farmor hade i sina fönster hemma i vardagsrummet när jag var liten, minns dock int vad dom heter. Kan dom ha hetat 'Sankt Paula'?

'Orcidée' igen.

Liten gulvit med bruna fläckar & massor av blommor.

Fler 'Orcidéer'.

Klättrande Kaktusen igen & en 'Agave' planta.

'Kristi Törnekrona' blekrosa, har en vit sådan hemma.

'Purpurblad' & någon suckulent av Agavesläkte i bakgrunden skulle jag tro.

Liten sittplats bland blommorna & växterna i växthuset.

Lavendelgång.

Vackra färger.
Vi bestämde oss för att dra hem till mig & se film.
Under vägen såg vi denna konstiga skylt.
Vi Gick förrbi Restaurang 'Gröna Grodan' där jag rekommenderar folk att äta dom har goda luncherbjudanden & inte så dyra heller under en 100 kr. Förrbi 'Villa Strömpis' igen & upp till 'Järntorget' , går förrbi 'Stället i Hörnet' för att ta oss upp på Väster av Örebro. Gå baksidan av Marbacken & Varberga. Hämtade min lilla hund för att sedan gå ned & köpa oss en varsin Pizza, Coca Cola till det & satte oss & kollade på filmen 'Hocus Pocus' alldeles möra i fötterna efter den långa promenden på flera mil, men vilket underbart nytt sätt att lära känna en person ännu mer på då man bara kan gå & prata med varandra om olika saker & se vad den andra personen gillar att göra & så. Filmkväll sedan ett tag.
Hocus Pocus: Sarah Jessica Parker, Bette Midler & Kathy Najimy.
Vid ca 22.20 gick Patrik för att hinna med 23.05 bussen hemåt från stan.
Sms: lite med Patrik, Marcus & Jenny. Försökte få tag i Rickard, men han svarade inte så antar att han sov.
Kollade på 'Bones' dör det var om ett mord & om en olaglig fightingklubb.
Kollade på min QX hade 28 mail i inkorgen, men mest tråk bara. Sedan fastnade jag att prata med kompisen Jonas & Patrik (en annan Patrik än idag), så fastna där & somnade inte förren ca, kl: 06.00.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar