söndag 21 november 2010

Tisdag...Dag hos farmor med syskonen. Farfars grav. Lagar mat & jag ska sova över hos farmor.

Tisdagen började med att jag vaknade kl. 09.00. Jag fixade lite saker & packa ihop lite då jag & mina syskon ska till att åka till min farmor idag. Vi åt frukost innan pappa sedan skjutsade oss till farmor i Grängesberg.

Det började när vi kom till farmor att jag & min syster Pauline gick ner till affärern Coop för att handla lite mat som jag ska laga till oss under dagen. Vi köpte med oss en hel del god mat & frukt som ska bli en dunder lunch & middag tillsammans med mina älskade syskon & farmor.

Till lunch gjorde jag med farmor som hjälpte till att stoppa korven med lök, så blev det en lökfylld falukorv med senap, ketchup & en massa ost över. Jätte enkelt & till det kokta potatisar. Gott gott!

Här ser man lite av farmors trädgård på baksidan av huset.

& där är det fullt med snö, men riktigt fint. Här har jag legt mycket när jag var lite & klättrat i det höga rönnbärsträdet som står vid huset.

Lucky som ligger inne i TV-soffan & vilar sig på en filt som värmer lite.

Julkaktus el. Påskkaktus tror jag dom heter med dessa vackra rosa blommor, finns vita, orangerosa & röda med.

En liten rosa Orkidée som står sig fint i fönstret.

Vardagsrummet hos farmor med den fina kristallkronan & dom härliga havstavlorna bla.

Farmors lilla Foto & Minnesaltare. Madonnan på bilden & Korset med Jesus har hon fått av mig.

Detta är korset som jag snickrade när jag var i högstadiet till den Jesusfigur som jag hittat på en second hand butik.

Nya fönstret som min farbror Thomas satt in i vardagsrummet. Han bor med farmor som annars inte skulle ha råd med att bo kvar i huset med all uppvärmning & så, men Thomas är så himla snål att han satt in fönster här som inte går att öppna. Som tur är det ändå fönster han bytt. Snålhet & idioti.

Vi bestämde oss för att ta en promenad för att gå till farfars grav & tända gravlyktorna som står där så fint. Här syrran, farmor & brorsan som går.

Lilla syster Pauline 25 år. Farmor Veronika 78 år & lille brorsan 22 år. Härligt solsken & promenad med en del av min familj.

Här är gamla skolan som på min tid när jag gick där hette Östra Skolan, men sedan döptes om till Parkskolan efter att folk fick komma med namnförslag. Ganska fantastilöst tycker jag då den ligger brevid Folkets Park, men men nu heter den så.

I denna skola bla som jag vart utsatt för en hel del mobning & som inte rektorn gjorde ett något som helst åt, utan det var lärarna Kristina Palmstjierna, Eva-Lena Carlsson & Björn...som gjorde saker för att jag skulle må bättre. Rektorn Lena Harneskog var ju som hon var. En sur bitterfitta, men jag har glömt & förlåtit människor för det är ingen idé att vara sur på det som hänt i skolan.

Gamla Folkets Park...Här har man både varit på dans & en massa andra tokerier, men inte så mycke som jag kanske önskade när jag var liten då jag utsattes för mobbningen inte bara i skolan utan på många andra ställen utanför i vardagen.

Gick förrbi Kyrkbacken & förrbi Grängesbergs Kyrka som är en ganska modernstilad byggnad av Kyrka & som är ganska stel & så när man kommer in. Den är också en av få Kyrkor som jag verkligen känner kalla kårar när jag går in i. Vet inte om jag känner av att det hänt något hemskt på platsen där kyrkan står, men obehag känner jag om jag går in där. Även om jag inte kände den när jag gick på "Kyrkans barntimme" där när jag var liten.

Kyrkan igen i en annan vinkel. Den väggen närmast oss på bilden är den sida där det moderna korset i trä sitter & altaret är.

Syrran & farmor som går bakom mig medan brorsan travar på med stora steg framför.

Även ett modernt klocktorn, innan man kommer in på den vackra Kyrkogården med sitt gamla gravkapell.

Bron upp till Kyrkogården & en liten bäck rinner där under den starka stenbron.

Kyrkogården & den vördnad till dom döda som vilar tryggt här.

Vi går sakta upp för brogången som lutar uppåt för att komma in på Kyrkogården.

Björkallén som sträcker sin fram till Gravkapellet med gravar på var sida.

Gravkapellet & där som Gudtjänsten & begravningen hölls när min farfar gick bort. Samma år som jag förlorade min fästman Peder i en bilolycka 2 veckor innan vårat hemliga bröllop.

Vi ska promenera ner till den nyaste delen av Kyrkogården där min farfar ligger. Här syrran & brorsan som går.

Det stora korset på Kyrkogården som även syns klarare på den förra bilden, men gillade denna bild fast den vart suddig. Andekontakten är ju lite suddig, religion med.

Här min farfar Uno Wesströms grav. Han var i stort sett nästan hela sitt liv en Köpman & ägde en butik med husgeråd, leksaker, kläder & lite annat. Liksom hans föräldrar & dom före dom drivit lanthandel, men han var även en mycket älskad make, far till 4 st. barn & farfar. Vi tände 2 st. Gravlyktor på graven & kysste gravstenen. Vi vet att han finns där ute någonstans & att vi en dag ska få mötas igen.

Vi gick vägen tillbaka nere vid stora vägen efter att ha lämnat Kyrkogården & farfars grav. Här en av Spendrups svarta lastbilar.

Spendrups som jag kom ihåg att pappa jobbade på i många år. Bla hela våran barndom innan han fick bli uppsagd. Dålig stil enligt mig då pappa sköte sitt jobb mer än exemplariskt, men han jobbar för Coop Bygg nu i stället.

Gamla Badhuset som jag tränade mycket simning i när jag började tävlingssimma när jag var yngre & som jag ofta var & badade i.

Vi gick upp emot Gamla Folkets hus som nu är helt igenbommat. Vilket är oerhört tråkigt!

Man gick när jag var liten här på BIO & danskurser i bugg, men nu idag så verkar det som helt igenbommat & så oerhört tråkigt att en byggd dör ut, även om jag inte har mycket kärlek till byggden som samhälle, men man har ju ändå många minnen från Grängesberg. Mest dåliga, men en del roliga med.

Syrran & brorsan kollade in & det var helt öde. Här även en gammal kranlastbil som står helt stilla i backen upp emot Apoteket & Grängesbergs Bibliotek.

Apoteket & Gamla Posten som ligger vägg i väg.

Grängesbergs Bibliotek som jag även har jobbat på som Vikarierande Bibliotikare. Vi pratade lite med Eva-Lena tror jag hon heter & som i alla år som jag kan minnas har jobbat på Biblioteket i Grängesberg. Hon tyckte det var kul att se alla oss syskon & att vi verkade må ganska bra allihopa. Hon berättade även att hon ofta brukar se min farmor som är en hurtig kvinna som är ute & går el. cyklar varje dag. Hon är ute minst 1 tim. varje dag & går el. cyklar, hon är 78 år men väldigt pigg & så för sin ålder.

Bild som tagit i bara farten, men tycker att den vart fin. Såg även 2 st. Chinese Crested (en naken & en puff) när vi var på väg upp till farmor igen, som gått hem i förväg innan vi gick in på biblioteket för att göra i ordning lite fika tills vi kom hem.

Väl hemma hos farmor igen vart det fika. Kaffe, drömmar & andra småkakor & en härligt rosa marsipantårta. Gott, Gott!!

Syster i sin fina "Pippitröja" & med lilla Lucky i knät. Snacka om att gilla varandra. ♥

Vi satt & pratade en massa medan vi fickade & en bra stund efter det där farmor berätta om hur hon & farfar gjorde när dom förlovade sig & hur farfar friade till farmor. ♥ ♥

Lucky som tigger lite fint av farmor som alltid har något riktigt gott att ge henne.

Här lagade jag lite middag senare en fiskgryta på torsk, stekt lök, cremefraiche, gräslök, rosepeppar & sist innan man serverar det lägga i klyftade tomater. Kokt potatis till det.

Lucky fick självklart lite fisk hon med som sluckades glatt.

Jag tog själv en liten kvällspromenad med Lucky som skulle göra sina behov, men oerhört kallt & kyligt ute med - 11*C.

När jag kom in vart det fruktsallad vart det efterrätt som jag & farmor gjort på äpple, apelsin, bananer & sharonfrukt & lite råsocker.

Brorsan med laptopen sin, min syster & farmor med lite släktforsknings, foton & lite andra papper. Vi ligger i farmors säng & bara pratar & umgås.

Pappa kom & hämta mina syskon, men jag ska sova över hos farmor & få ha en heldag med henne på onsdagen. Bara hon, jag & lilla Lucky.

Jag & farmor satt oss & kollade på TV & pratade Halv åtta hos mig. Där dom gjorde en laxröra med äpple, curry & rom. bla. Rödingfilé med örter, sparris, kokt potatis & caprissås & till efterrätt vit chokladmouse med röda vinbärssås & mörka chokladflarn.

Sedan vart det Äntligen hemma. Där dom bla la in klickträgolv & byggde en hallmöbel med skjuthyllor för skor & kläder.

Pratade en stund & sedan ville farmor lägga sig & sova, så då gick jag & la mig i min säng jag skulle sova i & satt lite på nätet & chatade bla med människor innan jag skulle ta & sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar