måndag 19 mars 2012

Söndag...Långpromenad med hundarna. Karlslunds Herrgård, Grilla & Hästar m.m.

Solen skiner för fullt ute & idag ska jag, Lia & hundarna gå ut till Karlslunds Herrgård för att ta en promenad runt där & sedan grilla.

Bloggade under morgonen & även suttit på facebook & qruiser, sedan efter 12.00 ska jag ta långpromenaden med hundarna & Lia. Vi ska ta & gå en sväng ut till det fina Karlslunds Herrgård. http://www.karlslundsherrgard.se/ & stallet där ute med massa hästar. Privata & ridskolehästar.

Lucky & Tingeling får en varsin liten overall på sig för även om solen skiner ute idag så underbart, så är det lite småkyligt & vill inte att dom ska bli kalla.

Jag går först bort till Lia & där ifrån går vi emot Haga's ICA först för att köpa med oss lite grillkorv, bröd, ketchup & sånt som vi ska grilla, äta & dricka. Vi går sedan emot Karlslund emot herrgården & ridskolan som ligger där ute.

Privatstallet där dom som hyr in sina hästar har sina hästar på stallområdet. Väldigt fint stall & hela stallanläggning är oerhört vacker. Älskar detta på "privatstallet" så fint, kanske lite fint, men slitet. Sån här typ av stallingång skulle jag oerhört järna ha på ett framtida stall med.

Vi ska gå ut emot vattenslussen/dammen, men på vägen ut dit fanns dessa 2 st. hästar som stod ensamma i en hage. Det är även folk ute & rider på vägarna & mycket folk som är ute & går i solen som det är denna dag.

Här finns även ett gammalt Krukmakeri som brukar vara öppet på somrarna, men inte just nu. Dom har en fin stor lerugn som dom tänder i trädgården & gör krukor i.

Färg & Detaljhandeln som ligger här kör med färgpigment & annat. Är man intresserad av naturliga färger utan en massa tillsatser ska man åka hit & handla det. Dom har även fantastiskt vackra smides & äldre modeller av handtag & annat. Tyvärr var dom inte öppna idag på en söndag, annars hade jag fotat inuti med.

Fantastiskt vackra gamla byggnader & naturomgivningar...

Här rinner Svartån fram & på sina ställen finns det fortfarande is & lite snö i ån, men inte någon annanstans.

Trädsvampar som är som små kurviga, knottriga, svulstiga & klumpiga små konstverk på stammarna av ett gammalt träd. Härlig att promenera med hundarna, men får ha dom i koppel då det är mycket människor, cyklar, hundar & hästar här ute denna dag. Vill ju inte att det ska hända dom små något.

Ja verkligen fullt med folk & hundar. Sett Golden Retrivers, Jack Russels, Cavalier King Charles Spaniel, Shetland Sheepdogs, Labradorer, Amerikansk Staffordshire bullterrier, Dvärgpinchrar & stora & små blandraser. m.fl. raser.

Tyvärr fanns det ingen ved där vi tänkte grilla nere vid vattnet, så vi får gå tillbaka för att se om det finns ved på någon av dom andra grillplatserna?!

Hästar uppe vid stallet...Väldigt långt bort ifrån som jag fotat dom flesta fotorna på hästarna så några är lite suddiga som ni kommer att se nedan.

Här kan ni se Karlslunds Herrgård när jag, Lia & hundarna står nere vid Örtaträdgården & gamla Orangeriet. Nedan kan ni se en del av Orangeriet nedan som är ganska slitet, men dom har försiktigt restaurerrat & lagat lite på det, men inte satt in nya fönster & tak som jag tycker dom borde göra.

En del av en bågformade gångarna i pil som finns där & dom håller även på att anlägga en labyrint, trädgårdsanläggningar av blommor & konst. Här nedan kommer ni även att få se en del hästar. Lia ska så länge försöka att göra upp eld vid grillplatsen där vi ska grilla & där det fanns ved.

Fanns en hel del hästar ute i hagarna, men ännu fler hästar skulle komma ut senare. Denna häst ovan var väldigt nyfiken & komm närmare för att kolla in mig & hundarna.

Dom släppte även ut en hel del hästar, men ska gå & kolla snart hur det går för Lia med elden, men hälsade lite på hästarna ni ser på bilden nedan.

Jag saknar något oerhört mycket att ha & hålla med med hästar. Vill bara få flytta ut till en gård & få hålla på med hästar. Skulle vara underbart att träffa en hästkille eller bonde som vill låta mig hålla påmed hästar så mycket som jag verkligen älskar dessa djur.

Hundarna är lite trötta, men dom ska få vila & även dom ska få lite korv att äta under tiden som vi ska grilla.

Lia som försöker att få fyr i elden. Det går väl sådär, så jag fick ta över sedan senare & då fick vi fart i elden. Veden var lite fuktig, men det fixade jag ändå, men Lia är så envis så jag brukar låta henne göra det hon vill göra. Klarar hon inte av det gör jag det sedan. Hehehehe...

Hundarna sitter kvar på grillbänkarna & jag ska kolla lite mer på hästarna & fota dom med. Kan säga att bilderna är fotade på ca 50-100 meters avstånd & därför lite suddiga.

Underbart med hästar som sagt tidigare...

Här Karlslunds Herrgård med en liten del av den lilla labyrinten nere i hörnet som dom byggt vid andra sidan av lilla bron med en liten statyett av ett silverklot i mitten, vi komm att gå in i den senare efter innan vi skulle gå hemåt.

Det är verkliga härliga naturomgivningar här runt omkring & med mycket vatten, vackra gamla träd & mycket annat vackert...

Mina söta små sötnosar som är jätte trötta dom vilar medan jag fjantar runt lite med min kamera & att jag även fick lite fyr i elden, då det inte gick så bra för Lia. Ja, så att vi ska kunna grilla seda när det blir en kolbädd av den. Hundarna mina Lucky & Tingeling njuter av att sitta i Lia's knä & bara mysa.

Ska komma att bli riktigt skön & härlig dag i solen tillsammans, njuta både jag, Lia & hundarna mina.

En av mina absolut närmaste & käraste vänner Lia med mina älskade hundar Lucky & Tingeling.

Var en hel del människor på & vid sidan av hästarna för att motionera hästarna i den härliga omgivningen av vacker natur & strålande väder.

En oerhört vacker brun skäckfärgad häst som en kvinna var ute & gick med & ja som sagt det var även en hel del människor som var ute & red med.

Åhh..vad jag vill ha häst igen & speciellt när jag såg denna gråa skimmel. Saknade då Sharif "Bus" något ofantligt mycket. Vill ha en egen häst att få rida & träna i frihetsträning & kanske lite trix & annat med.

Härligt med den varma elden & som värmer gott & mina små älskade hundar som ligger i mitt knä & när elden brunnit ner blir det att grilla. Vi satt bara & pratade en massa & ska vara ute i väldigt många timmar idag, men bara skönt & njutbart både för mig & hundarna.

Gott med korv med bröd & ketchup. Värmer & fyller gott i magen min. Hundarna fick totalt 2 st. varmkorvar var.

Det kom en liten familj på mor, far & 3 st. pojkar som grilla & grillade vid den andra grillplatsen lite längre bort. Dom grillade korv med på hörde barnen säga det.

Ska komma att sitta vid elden ett tag när vi dragit upp den igen & efter att suttit & pratat någon timme till så vart det att släcka elden med lite vatten från dammen & sedan börja dra oss hemåt. (Usch vad trött man ser ut på bilden, vilket jag var med)

Vinkar av Lia vid ett vägskäl & jag ska sedan ta & komma hem strax förre klockan 19.00 på kvällen. Jag ska komma hem för att bara sedan ta det lugnt & lägga mig i soffan & kolla på datorn & TV. Båda hundarna slocknar gott i fotöljen. ZzZzzz...

"Så ska det låta". Svensk musiklek från 2012. Avsnitt 9 av 12. Stephen Simmonds och Pauline tävlar mot Molly Sandén och Danny Sacuedo. Pianister: Angelica Alm och Marika Willstedt. Även 19/03 i SVT24, 22/03 i SVT1 och 24/03 i SVT1.

Tar även & käkar smågodis & kollar på internet & på TV bl a. på facebook....Skrivit eller chatat med Alternativare USA Andrew, Jimmy, Snygg Peter, Chinese Crested Annika & Söt Denny m.fl. Funderar mycket & känner mig väldigt ensam, fast jag just haft kul med Lia i helgen, men hon är nästan den enda jag umgås med i denna stad. Hade jag bott någon annanstans som Göteborg eller Stockholm hade jag umgåtts med massa folk jag känner, men svårt att lära känna folk i denna staden.

Det är oerhört svår att lära känna folk i denna stad. Folk är gnälliga (Gnällbältet Örebro), snipna, oförskämda, tillslutna, icke nyfikna, vill inte lära känna nytt folk m.m. Kan inte fatat varför man inte vill lära känna nytt folk för??

Kollade på filmen "Terminator Salvation". En actionfilm. Snygga specialeffekter, men ganska förrutsägbar & tråkig handlingar, men snygga skådisar i den.

Nej, ut med hundarna en snabbis & sedan sova då mina ögon går i kors. ZzZZzzz...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar