måndag 9 april 2012

Lördag...Påsk. Häst & hästuppfödare. Drömmar! & Söndag...Lugn dag med mycket tänkande, drömmar & hus.

Lördag...& jag önskar att alla haft en bra Påsk. Min var väldigt trevlig som ni kommer att få se nedan. Började dagen med att gosa lite djuren & sedan gå ut med hundarna mina. Efter det satt mig vid datorn...

Bloggat...om vad som hänt torsdag & fredag http://j-naken-sanning.blogspot.se/2012/04/torsdaglite-pa-stan-fynda.html & sedan ett Glad Påsk önskande till folk. http://j-naken-sanning.blogspot.se/2012/04/glad-pask-alla-bloggalskande-manniskor.html

Ätit brunch. Ägg & dillkaviars knäckebrödssmörgåsar & jordgubbskräm. Ta & gå en promenad med hundarna mina igen.

"Seabiscuit". Amerikansk dramafilm från 2003. Efter nästan ett halvt decennium av depression blir det åter tillåtet att spela och många söker sig till kapplöpningsbanorna. Bland dem finns tre män som sätter sitt hopp till Engelska Fullblod's hästen Seabiscuit, en oslipad dimant & om den duktiga jockey:n Red. I rollerna: Jeff Bridges, Tobey McGuire, David McCullough. Regi: Gary Ross.

Väldigt sorglig film & med traumatiska livsöden för en ung man & en fantastisk häst. En fantastiskt bra & sevärd film om man älskar hästar! Den fick mig att gråta massor & får mig att sakna att hålla på med hästar oerhört mycket.

I såna här fall...önskar jag att jag vorre mycket kortare, så man hade kunnat jobba som galoppjockey & tävlat Arabiska Fullblodshästar i Dubai, Qatar, andra "arabiska" ställen & på andra ställen i världen. Jag drömde när jag var yngre att rida ökenlopp, men jag är alldeles för lång & började då med hoppning, fälttävlan & frihetsträning, men har inte ens det just nu. Önskar att jag bara kunde få komma tillbaka till det liv jag saknar så mycket.........med Arabiska Fullblod, Halvblod och/eller Engelska Fullblod. Har även ridit mycket Islandshästar, men det är att träna frihetsträning & tävla är det jag gillat bäst i livet över huvud taget med helst Arabiska Fullblodshästar.

Drömmer om att få frihetsträna & rida in hästar & samtidigt kanske föda upp prestations & skönhetsfulländande hästar.

Kollar på Svenska Arabhästföreningen som funnits sedan 1964. SAHF. http://www.sahf.net/ även kollat på Scandinavian Arabian Sporthorse Championship. SASC. http://www.sasc.se/ & på Arabhästen i sporten. AHIS. http://www.ahis.se/

Även varit inne på lite olika uppfödares sidor. Bla. Kullatorps Arabiska Fullblodsstuteri. Ett svenskt stuteri. http://www.kullatorp.com/ Dom har fantastiskt vackra arabhästar & Maria verkar ha så himla bra hand med hästarna när hon tränar dom en hel del i frihetsträning.

Några till som har fantastiska hästar är...W-Arabians. http://www.w-arabians.com/

Tärenäs Arabiska Fullblodsstuteri. http://www.tarenasarabstuteri.com/

& Oppreva Arabiska Fullblodsstuteri med. http://www.oppreva-araber.com/

Alla dessa plus många fler i Sverige som har riktigt vackra Arabiska Fullblod hästar.

Har tagit & ätit några solmogna körsbärstomater & 4 st. kokta ägg.

Dubai Arabian Stud. Fantastiska Arabiska Fullblods hästar från Dubai. http://www.dubaiarabianstud.com/home

"Svenska Miljonärer". Repris från 03/04. Svensk realityserie från 2012. Säsong 2. Avsnitt 1. Leif-Ivan Karlsson i Tullinge bor i en 22-rumsvilla fylld av guldmöbler. Gabriella Rogivue från Anderstorp äger ett hotell i Kalmar, en stor herrgård & två lyxvåningar i Schweiz, ett hus i Italien, på Mallorca & en lägenhet i Göteborg. Vi återser Anders & Sanna Sydborg. Anders spelar in en hip-hop-låt & en musikvideo. Dom spenderar pengar på dyra kläder, smycken, resor, alkohol, boenden & en massa annat.

Ja vad ska man säga??! Ja visst önskar man att man hade lika mycket pengar som dom här människorna, men Herregud vad dom kastar bort pengar på skit som elektronik, dyra sportbilar, fyrverkerier, olika "lekfordon" & båtar, spela in hiphopvideo's, filmer om sitt liv & annat.

Nej, jag skulle köpt ett stort hus klart, men det viktigare är att jag skulle ha en stor hästgård med vackra naturomgivningar där jag skulle föda upp hästar av dom ädlaste sort. Bjuda på middagar & ha trevliga vinprovningar, konst & fotoutställningar m.m.

Jag skulle även investera i fastigheter där man ska renovera & sedan sälja eller hyra ut byggnaderna, även jobba med att designa saker & smycken, ett fotograferingsbolag, konstgalleri/ateljé, vingård m.m. Men jag skulle även köpa en hel del till dom som är mina sanna vänner. Hus, lägenheter, bilar, ja en del saker som dom behöver i livet & hjälpa dom med skulder & annat i livet.

Pratat med Snygg Jesper & kompisen Lia i mobilen. Jag ska äta Påskmiddag med min kompis Lia's föräldrar. Dom är så himla gulliga som ville bjuda mig på Påskmiddag.

Ska bli bli trevligt & kul att äta med dom & Lia's mamma hade dukat fint & det ska bli en massa gott att äta, bla. En egen marinerad kokt skinka med örter & lite annat på & sedan även Legymsallad.

Här kan ni se en hel del av det goda som vi ska komma att äta. Vi börjar med det kalla & avslutar med det varma...

Kallrätter fanns det senapssill, inlagd sill, skärgårdssill, gräddfil, löksill, kokta ägg med en stor klick med löjrom på & sedan även lite varmt genomkokta potatisar. Till varmrätt sedan kokt skinka, köttbullar, prinskorv, legymsallad & janssons frestelse. Vart 2 st. portioner av kallrätt & 1 st. portion av varmrätt.

Till efterrätt en rulltårta med grädde & inlagd persika på. Supergott & självklart allt laktosfritt. Druckit även en kopp kaffe med sedan en klick grädde i.

Suttit på facebook ett tag, efter att jag varit ut med hundarna & hundarna har sedan legat i fotöljen brevid soffan på en av husses tröjor. Dom har av mig idag på Påsken fått lite extra gott genom lite leverpastej & en varsin äggula i torrfodermaten. Även suttit en snabbis på gayromeo, helgon & MSN. Chatat med Snygg Jesper bla. Även sms skrivit med Skönsångaren Philip.

Har även under dagen fått en massa GLAD PÅSK sms:a av en massa gulliga människor & även pratat med pappa en sväng nu på kvällen med. Nej, nu med hundarna en snabbis, läsa lite & sedan sova. ZzZzzZz...

Söndag...En ny morgon & firar fortfarande lite Påskigt! Så vackert med Blåsippor & Krokusar ute. Även om snön varit lite hårda emot dom. Var en skön promenad med hundarna i solen som värmer skönt emot mitt trötta ansikte.

Gått in på Alternativ.nu & har inte varit innen här på ett tag & nu när det är vår händer det massor på denna sida så finns mycket att kolla på. Påskkort, djurungar som föds & mycket som händer med odling & annat som man säger på våren när allt sprirar. Både djur & växter som växer & fortplantar sig.

Kollade på lite TV. "Million dollar listing". Amerikansk realityserie från 2010. Säsong 4. Avsnitt 6 av 9. Madisons assistent Heather tar ett viktigt beslut som kan komma att förändra hennes framtid.

Kollat lite även på facebook & ska sedan ut med hundarna på en skön promenad i solen, men glömsk som jag är glömmer jag ju kameran igen. Ja tur att man har huvudet fastskruvat annars hade jag väl glömt det med ibland.

Tänkte en hel del under promenaden...& jag tänkte på det där med mycket pengar, så egentligen hade det inte spelat så stor roll om jag haft en Herrgård eller en mindre gård. Det viktigaste är att man hade haft ett ställe med mysiga "rum" i trädgården & vackra naturomgivningar på gården & mer natur viktigt än stort hus. Ett ställe där jag kan vara med mina djur som jag vill ha, vänner, en god bok & med någon som jag skulle kunna älska & leva resten av mitt liv med.

Jag vill under tiden även kunna designa smycken, måla & skapa kort, driva ett konst & fotogalleri, skriva böcker, hålla på med fotografering, hästträning/uppfödning & annordna middagar m.m. Kanske eventuellt arrendera ut jordbruket till någon bonde där man får ett X antal kilo hö varke år.

Ätit lite mat. Blåbärssaft att dricka. Lite Påskmat som bestod av kokt potatis, en avokado, kräftstjärtar, senapssill, skärgårdssill, körsbärstomater & kokta ägg. Sedan också ett russins & morotsbröd. & tagit en dusch efter det.

Suttit & läst lite. Läst lite olika inredningstidningar av olika typer...bla. Gods & Gårdar.

& lite i en livstilstidning som verkligen är väldigt mysig & så att läsa & som heter Livet på landet.

Ätit 2 st. rena russinbröd med skivad kokt potatis & lite örtsaltkrydda. & druckit saft av citron & lime.

Kollat på hemnet.se på olika gårdar/hästgårdar i Skåne....http://www.hemnet.se/bostad/gard-5rum-risaholm-lunds-kommun-genarp-1163-3692088 & http://www.hemnet.se/bostad/gard-kavlinge-kommun-spader-knekts-vag-35-3687794 Allt jag kolalt på skulle inte passa mig, men alltid kul att kolla på olika hem TILL SALU!

Finns mycket som är TILL SALU, men orkar inte visa allt här.

Varalöv, Ängelholm. Härlig hästgård med ett ypperligt läge, närhet till Helsingborg och Ängelholm. Naturskönt beläget med vackert boningshus, stall, hagar, ridbana m.m. Verkligen topprenoverat. http://www.hemnet.se/bostad/gard-3rum-varalov-angelholms-kommun-astorpsvagen-105-3685316

Liten hästgård ca 2 ha. men helt fantastisk & i toppkvalitet. Unik hästgård med ett modernt nyrenoverat boningshus som kombineras med ett ljust stall, skrittmaskin och nybyggd ridbana med bästa fiberunderlag. En lättskött gård i absolut toppskick som ger ett fantastiskt boende med låga driftskostnader. Bara att flytta in! Ett läge med goda pendlingsmöjligheter. Stall med 6 murade boxar (varav en fölbox) + en mindre box, spolspilta med spolarm, varm/kallvatten, stor sadelkammare med tvättmaskin. Litet loft ovanför sadelkammare. Stallet är öppet upp i nock. Nattbelysning på timer. Loge ca 12x25 m i direkt anslutning till stallet. Förvaring för foder och strö. Parkering för hästtrailer, liten lastbil och/eller traktor. Verkstad. Separat garage för personbil. Vagnsskjul med plats för 3 fordon, tillhörande loft. Skrittmaskin för 4 hästar från -09. Svart plaststaket från Equi Safe med el. Ljust stenmjölsunderlag. Dränerad och belyst. Ridbanan 25x55 m byggd enligt konstens alla regler. Fiberunderlag från Holland, De Grondslag. Upphöjd och dränerad. Staket i lärk. Belysning. http://www.hemnet.se/bostad/gard-6rum-annelov-landskrona-kommun-angavagen-161-3676659

bla. Minnesdals Gård. Tillfälle att förvärva en mycket välskött hästgård. Högt och vackert belägen i Minnesberg med milsvid utsikt över den skånska slätten. Förd på öppen planlösning om 5 rum och kök, helkaklat badrum m.fl. utrymmen. Totalrenoverat 1999 i mycket hög standard. Boyta c:a 185 m². Stall med 22 boxplatser varav 8 uteboxar och 2 foderboxar, galoppbana om 800 meter, walker m.m. Den totala arealen omfattar c:a 5 hektar. http://www.hemnet.se/bostad/gard-5rum-minnesberg-trelleborgs-kommun-gamla-minnesbergsvagen-344-0-3694424

Här är verkligen en sån drömgård som man bara kan drömma om. "Lugnet", vacker hästgård med ursprung i tidigt 1900-tal i skönast tänkbara omgivningar. Stall m 16 boxar. Allt väl underhållet & renoverat. http://www.hemnet.se/bostad/gard-7rum-bjarehalvon-angelholms-kommun-lugnetvagen-13-3677515

Här är verkligen också en sån drömgård som man bara kan drömma om. Fast i detta fall ett slott, men jag skulle verkligen vilja bo så här. Tullesbo är ett vackert rokokoslott från 1780. Med 22 ha mark och en komplett ridanläggning i internationell toppklass är detta en unik möjlighet att förvärva en bit historia av hög klass. Detta är såväl en privat oas som möjligheten till att bedriva egen hästverksamhet. Tullesbo slott är beläget ca 2 mil från Flyinge och ligger endast 30 minuter från Sturup och 1 timme till Köpenhamn. Gå in här för mer bilder: http://www.esny.se/node/1958/images

Tullesbos vackra arkitektur i stram rokokostil där huvudbyggnaden är uppförd i två våningar med valmat mansardtak och med två flyglar är det som kännetecknar egendomen. Slottet är uppfört av en av 1700-talets främsta arkitekter, Jean Eric Rehn och har ägts av familjen Ramel från 1753 till 2006, då de nuvarande ägarna förvärvade egendomen. Den nuvarande ägaren har renoverat slottet och dess omgivningar på ett mycket varsamt sätt. I huvudbyggnaden finns många originaldetaljer från 1700-talet bevarade. Det som inte fanns när de nuvarande ägarna påbörjade renoveringen har återskapats, allt med varsam renovering för att återskapa originalkänslan. Samtidigt finns här en exklusiv standard för att motsvara dagens höga krav på komfort. Den totala boytan i huvudbyggnaden 830 kvm (480 kvm boyta plus 350kvm biyta).De båda flyglarna är invändigt fullständigt renoverade 2007-2008 i modern stil. Boytan i både västra och östra flygeln är identiska, 210 kvm plus 150 kvm biyta vardera. På senare år har nuvarande ägare låtit anlägga en poolanläggning som passar bra i sina omgivningar. Uppvärmning av huvudbyggnaden sker genom jordvärmepump.

Den internationellt högklassiska ridanläggningen lämnar inget övrigt att önska! Stallet mäter 30-12 meter med 11 stora boxar. I den lika stora Maskinhallen finns möjlighet att sätta upp ytterligare 12 boxar. Ridhuset är generöst tilltaget, 66*24 meter, med i tre väderstreck, vilket ger ett härligt ljusinsläpp. Runt ridanläggningen finns ett bra hagsystem som kan sammankopplas till större enhet eller 10 större gräshagar. Möjlighet finns att bilda två fastigheter och separera stall- och ridanläggningen från slottet för att på så sätt exempelvis skapa ett generationsboende. Bygglov finns för att uppföra en enplansbyggnad om totalt 220 kvm vid ridanläggningen.

För att se ännu fler bilder & info om objektet, gå in på länken här: http://www.hemnet.se/bostad/gard-480m2-tullesbo-slott-sjobo-kommun-tullesboallen-308-3687476

It med hundarna en liten sväng & sedan sätta sig på internet...igen på facebook, Grattat en kompis Agneta som fyller år. Jag ska även äta lite av den sista sillen, potatisen & kräftstjärtar. Kollat tagged & MSN. Bla. chatat med Blondin Peter, Engelska Stylist Sean, Djur Tobias m.fl. Facebook & helgon, sedan ut med hundarna snabbt & efter det sova. ZzZzzZz...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar