onsdag 24 mars 2010

Måndag...Stockholm, Riksdagen, Mona Sahlin, Sushi, Fika med Mormor & Shopa.

Vi åkte till Stockholm, från Busshållsplatsen vid Myrorna & vi skulle på Riksdagshuset & få en Guidad tur med Mona Sahlin & få fråga henne om saker. Vi fick gå igenom en metalldetektor, lämna ifrån oss alla saker & sedan låsa in allt i ett skåp, det enda vi fick ta med oss var kameran & mobilen skulle vara avstängd. Här står vi inne i Riksdagshuset & kollar ut över utsikten. Stadshuset bl a.

Mona Sahlin pratar lite om Rosenbad & hur det var att Stockholmarna badade där & att vattnet i badhuset var fullt med rosenblad för att det skulle lukta gott.

Den härliga utsikten från fönstrena brevid Riksdagshallen.

Riksdagshallen där alla politiker sitter.

Vi satt en stund i Riksdagshallen & Mona Sahlin berättade om allt som händer i salen & att man kan komma fit om man vill lyssna.

Riksdagshallen.

Jag i Riksdagshallen.

En vacker & jätte stor tavla inne på Riksdagshuset.

Mona Sahlin berättar lite om vad det är för byggnader som ligger runt Riksdagshuset på denna lilla modell som stod på ett podium.

En fin tavla på någon Riksdagsman. Gillar mest den vackra Guldramen.

Vackra Stolar som har stått i några gamla Riksdagshallar.

Vi promenerar i massa vackra korridorer som dock var väldigt mörka.

Vackra tak & väggornament.

Någon vacker träsal, som är någon samling & konferanssal. Såg ut som ett vackert träbibliotek.

Inne i Gamla Riksdagshuset & den vackra trappsalen.

Ornament & räcke inne i den vackra trappsalen.

Ett minne från VÄRLDSPOSTFÖRENINGEN.

En staty på den Svenskkära Olof Palmé som vart brutalt mördad på Sveavägen.

Gamla Kapprum där Ministrar & Politiker kunde hänga sina kläder.

Vacker vit sal, med jättestora & fina kristallkronor, guldornament, massa tavlor & annat.

Riktigt Vackra takormanent & takrosetter var det överallt i den vackra & vita salen.

En vacker takdekoration med Sveriges länssköldar.

Vi stod & Mona Sahlin berätta om en Öppen spis som fanns där inne & att längst uppe på skorstenen stod en Staty av Moder Svea. Det hade eldast en gång i den spisen, men det såg ut som om statyn pruta ut röken då den kom ut bakifrån statyn, så den murades igen.

Dom vackra sköldarna & tre kronor ornamnet.

Vacker & guldpläderad fläkttrumma.

Lite inredning av olika slag i Gamla Riksdagshuset.

Utsikt genom ett fönster emot Grand Hotell, Lite av slottet m.m.

En av dom många långa korridorer i huset med sina vackra & välvda tak.

Gamla Riksdagshallen som nu Socialdemokraterna höll till när dom hade sina möten. Vackra takmålningar, trä överallt, takornament & annat.

Det vackra takfönstret i Gamla Riksdagshallen som var som ett superstort & vackert smycke med en lampa hängande ner i mitten.

Inne från Gamla Riksdagshallen. Målningar & Väggklocka.

Dessa vackra pelarornamet fanns även i Gamla Riksdagshallen.

Ute i Gamla Riksdagstrapphuset igen.

Stolar & bord som stod ute i trapphuset. Kändes lite Asien-inspirerade.

Snygg modern tavla på en av väggarna. Härliga ljusa färger.

En annan modern tavla med en massa vackra färger & en kvinna & en man.

Plåtskulpturstavla. Var supersnygg, vill ha. Med en massa ansikten i.

En vacker vit orkidé som stod i ett av fönstrena med utsikt emot Gamla Stan. Dessa vackra orkidéer fanns lite överallt på Riksdagshusen.

Utsikt genom ett fönster emot Slottet & Gamla Stan.

Tavlor av olika changer av människor; adeln, bönderna, läkare m.m. Samma modell har stått för all 4 tavlor som fanns där så ansikterna var samma person på alla fyra tavlor.

En av dom tavlorna.

Ljusstakar som fanns i monter som jag inte riktigt vet vad dom använts till om det kanske v ar en betalning el. något el. så har dom bara funnits i Gamla Riksdagshuset förrut.

Ännu en fin orkidé.

En vacker tavla. Så underbar denna hade jag kunnat tagit med dirrekt hem & hänt upp på vägen. Det är två helt olika motiv i samma tavla.

En grön & lite mystisk tavla. Dessa tavlor hänger ner i källarplan.

2 st. stora tavlor till som fanns i källarplan.

Framme vid "Suckarnas gång" som går under bron som leder från Rikdsdagshuset över till Gamla Stan. Jag hade ingen aning om att Riksdagen hade en tunnel under där. Utsikt emot Stadhuset bla.

Andra hållet man ser under "Suckarna gång".

Mona Sahlin uppe i Riksbanken som förrut var en stor bank som användes av Stockholmarna, som jag uppfattades nu så används den mest bara till att ta emot folk i & visa för turister.

En takmålning av dom två som fanns i Riksbankens tak där denna representerade Gruvindustrin & den andra jordbruket/skogbruket.

Mona pratade & svarade på frågor. Vi frågade om Socialdemokraterna skulle komma till makten vill hon ta bort åldersgränsen på att få studera & få CSN-bidrag. Jag frågade om blodgivarreglerna & hon ville även att homo- & bisexuella ska få lämna blod pga blodet testas så många gånger innan det kommer till sjukhusena & andra människor.

Tak & Pelarornament i Riksbanken.

En Gammal telefonbox som stod inne i Riksbanken.

Mona Sahlin & Jag. Hon tyckte det var kul att jag är så lång. Hon har en son som är 198 cm & jag är ju 200 cm. Det var jätte kul att prata med henne. Hon fråga mig om jag sysslar med någon sport & annat.

Mona Sahlin & Selma, en av Mina Kurskamrater.

Räckerna innanför entren & utgången.

Detta järnornament sitter på fönstrena utanför på Riksdagshuset. Jag vet i allafall vad jag tycker det ser ut som. Men ser ni??

Jag & Mikaela gick & åt Sushibuffe på en Restaurang som ligger på Drottninggatan. Kostade bara 89 kr. & Du kunde äta hur mycket Sushi du ville, så jag klämde i min 34 bitar plus 2 glas vatten & liten vattenmelon & ananasbitar. Efter att ha ätit gick jag & Mikaela upp efer Drottninggatan emot Lagerhouse där Mikaela köpte rosa fjädrar till sitt påskris hemma. Sedan vidarre till Hötorget & upp emot Malmskillnadsgatan där min mormor bor & har utsikt neröver Olof Palmé gatan.

Väl hemma hos mormor så bjöd mormor, mig & Mikaela på fika. Mikalea drack te, jag & mormor cappuccino. Vi satt & pratade om lite allt möjligt & var där i ca 2 1/2 timme innan jag & Mikaela gick vidarre för att shopa lite.

Vi var på en Bokhandel, på Gallerian, H&M, Åhlens & Hemköp innan vi gick till bussen för att åka hemåt emot Örebro. Väl hemma fick jag vänta 25 minuter på bussen hem, men kom hem & såg Svenska Hollywoodfruar. Love them! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar