söndag 13 juni 2010

HELG...Provjobb Lördag & Söndag!

LÖRDAG Provjobb på Restaurang Harge Baden nu i helgen. Per hämtade mig & Lucky i Örebro på lördag morgon hemma hos mig & tillsammans åkte vi först till WILLY's i Marieberg för att handla lite saker. Lite komplitering till kvällens mat som skulle serveras. Vi satt & pratade hela vägen ner & han tycker att Lucky var jätte söt & charmig. Väl framme i Harge som är ett litet samhälle utanför Askersund, så blev jag tilldelat ett rum där jag & Lucky skulle bo under helgen. Medan Lucky fick vänta gick vi husesyn av restaurangen, köket, diskrum, baren & det andra i huset. Vi pratade igenom menyn & att set senare undr kvällen skulle komma även en pizzabagare som serverade pizza.

Väldigt tråkigt väder ute, det blåser jätte mycket & småregnar emellanåt. Men en hel del gäster skulle det senare bli ändå. Skönt dock med en mjukstart.

Vi serverade lunch jag gick brevid för att se vad han gjorde för något & snabbt frågade jag om jag fick sköta en del själv & det är att visa framfötterna & visa att man kan & jag gjorde saker & ting bra. Det gick bra & jag gjorde någon liten miss, men var lätt att rätta till då det inte var någe stort.

Gästerna verkade nöjda & njöt av maten. Till lunchen för mig åt jag varmrökt med kall pepparlax med kokt färskpotatis, egengjord räkröra & blandsallad.

Vi serverade som sagt även pizza som jag var med lite & servera också då detta var ett provjobbsdag har inte all personal som ska vara där kommit till, så fick servera lite med, men det har jag ju vana av tar ju tre tallrikar med utan någon som helst problem.

Jag gav barnen som var där 2 st. varsina kulor med glass & dom var så söta, charmiga & glada så.

A la Carté:n lunch/middag som jag jobbade med stängde 21.00 på kvällen, så jag jobbade mest hela dagen, men hade några timmars pause mellan lunch & middag som jag åt min lunch & var ute med Lucky som har varit så lung så. Skönt att det går så bra! Totalt hade vi haft ca 50 matgäster så en ganska mjukstart, en ändå mycke att göra. I sommar kan det bli 300 matgäster per dag sedan när högsäsongen drar igång vid midsommar & framåt.

Efter att ha slutat passet gick jag en liten sväng med Lucky i blåsvädret & fick mig en härlig Parmaskinkspizza till middag med Coca Cola till. Jag var sedan & hjälpte till med annordningen för kvällen då vi skulle ha gäster från middagen & andra människor som skulle komma ner & dansa, umgås, dricka & bara ha kul. Jag hade byt om till civilklätt & drack Coca Cola & stod & pratade med lite folk som tackade för maten & sånt. Frågade lite om mig & så. Till sist sa; Per att ta Dig något att dricka Jonas jag bjuder. Ta en öl el. drink. Jag själv hade aldrig frågat om alkohol då jag håller mig profitionell & inte dricker annars om jag är på jobb.

Jag drack inte något mycke, men Per kände dom här gästerna väl & det vart en regäll fest där all hade jätte kul. Pratade, dansade, spela musik & hade jätte kul. Jag drack 2 1/2 öl. 1/2 var för att "Chefen" vill se om jag kunde halsa en halv ölflaska & det var ju inge problem. 3 mintshots & 1 drink på Xante, Fruktsoda & lime som jag komponerat ihop själv.

Tomas en av gästerna hans fru tyckte det var jätte kul att dansa med mig & vi var även ut på baksidan en stund när det vart för varmt innen av att ha dansat så mycket. Vi gick ner tillvattnet & badade fötterna & pratade en del. Hon satt att hon tyckte om att dansa bugg, men ingen kunde göra det som hon kände så vi tog en svängom i sanden. Ja för Er som inte visste det?! Jag kan faktist Bugga lite grann.

Ja det var en underbar kväll & vi fick ut dom sista gästerna vid 03.15 & gick sedan till våra rum & sov. Däcka båda vid typ 03.30.

SÖNDAG Det är morgon & helt underbart väder ute. När jag vaknat går jag ut med Lucky i solen & här ser ni skylten med Restaurangen. En A la Carté, Grill & Pizza Restaurang.

Här står jag på baksidan av huset med stranden nedanför & det är typ 10 meter ner till vattnet & ett helt underbart läge att ha en sådan här verksamhet.

En del av terassen som nu under sommaren ska ställas i ordning med stolar & bord som gästerna ska kunna sitta & äta & dricka vid.

Var inne & åt frukost/lunch ja, en brunch på 2 st. franskabröd mjukskinkost med 3 st. stekta ägg. Räkröra (Skagen), sedan en 200 grams hamburgare med sallad, chilisås & bröd. Sedan en Coca Cola & kaffe efter det. Båda åt det & sedan vilade sig Per en stund medan jag gick & Lucky gick ut & njöt av solen & värmen.

Jag sitter med fötterna i den sköna sanden som är alldeles sammetslen & har bara shorts & ett linne på mig för solens värme värmer.

Det är helt underbar utsikt ut från sandstranden nedanför restaurangen & det ligger lite småhus/sommarstugor runt omkring i Harge. Mycket sommarstugor, men en hel del permanetboende med.

Lilla Lucky på väg ner för stentrappan som leder upp på terassen.

Lucky njuter för fullt av solen & älskar att springa runt i sanden & leka för fullt.

Lucky på full upptäcksfärd i omgivningen runt omkring på stranden.

Här är baksidan & terassen & Balkongen på det härliga stället jag nu hoppas få jobba på under hela sommaren. Man känner sig som man nästan kommit utomlands på ett ställe som detta.

Lucky kommer halvspringande igenom sanden & hon verkligen njuter av det här.

Vattnet kluckar sakta in emot den fina sandstranden & det är ca 15- 16 'C i vattnet.

- Undrar om det här är en pinne som jag kan tugga & springa efter?!

Lucky kommer springande för fullt emot mig. Lilla Skuttan! Ett Riktigt sött, litet yrväder & trollunge.

Vattet kluckar så härligt emot stranden. Jag skulle verkligen vilja bo nära havet el. en stor sjö som Vättern som detta är.

Underbar utsikt över vattnet med grönska runt omkring då jag bestämde mig för att gå runt lite runt omkring Restaurangen & i Harge.

Ett av husen som ligger där nere så mysigt & idylliskt. Rött med vita knutar. En riktig Svensk Gård.

Ladugård som låg brevid det röda huset med vita knutar.

Baksidan av den stora ladugården som visades på förra bilden. Skulle gärna vilja ha något sånt här ställe.

Denna vackra fjäder låg & bara var som ett vackert smycke på marken.

Ännu mer vatten & natur, men vem kan låta bli att fota när det är så vackert.

En liten sommarstuga som ligger lite längre bort från Restaurangen på stranden.

En del tjejer som låg på stranden bakom Restaurangen. Några av dom var t.o.m. i & badade.

Ännu en fjäder & ännu ett smycke som ligger här i sanden med en silver kork.

Tall som vridit sig med vinden på ett härligt & förrvridet sätt.

Mmm...härligt med sand, vatten & sol.

Vackra små gula blommor som spirar upp igenom sanden med sina även gröna blad.

Ett fin & litet sött hus som ligger inbäddad i grönska & vackert ljuslila syréer.

Såna här små röda hus finns det gott om här & riktigt söta är dom, så men söta!

Café Strandstugan som ligger ganska i närheten av Restaurangen.

Ett hus ligger uppe på en Bergsknall inkappslad i grönska.

Det hus som jag har blivit väldugt förtjust i & som är utbyggt åt alla håll & kanter. Tyvärr alldeles för nära en vägen in emot campingen, men ett riktigt fint hus ägarna renoverar på.

Vackert hus med mycket glasfönster & det badar säkert med ljus inomhus.

Underbara fönsterpartier. Verkar inte speciellt stort men om man kunnat hade jag gärna tagit & flyttat det någon plats mer ödsligt & utan grannar. Då med glaspartiet emot vattnet till & kunna sitta på balongen & dricka morgonkaffet.

Lite nybyggda villor/sommarhus som byggs där ner. Finns tomter till Salu där nere i Harge.

Campingen's Reception som man kan hyra stugor av olika slag eller ställa upp sin husvagn, husbil el. tält.

Gick in på en grusväg mellan campingen & det fina huset med massa fönster. Här leder vägen upp till det hus som låg uppe på bergknallen.

Här ser man lite av huset uppe på bergknallen.

Lite foton in emot campingen där folk firar sina semestrar.

Vacker sten som jag gärna hade haft en trädgård att ha dom i. Kunna ha ett stenpari för stenpartiväxter.

Ännu mer av en liten del av campingen som kan inhysa 150 husvagnar/husbilar.

Var en supersöt liten ekorre som hoppa fram på en stenknall brevid vägen & upp i ett träd. Tror han vart rädd för mig & dom folk som kom. Underbart med att kunna se, så mycket olika djur när man är ute i den härliga naturen. Love Nature! ♥ ♥

Var tomter till Salu lite längre ner på den väg nu vandrade på.

Ett vit hus som ligger precis brevid campingen. Lite för nära en camping enligt min smak. Annars hade det legat väldigt bra till, fast sen är jag ju inte förtjust i halvgamla funkishus heller. Jag villha karaktär på huset inte bara en ful låda med fönster & vinklat tak.

Rhododendro som blommar för fullt. En underbart vacker växtgrupp & art av växt.

Denna lilla idyll ligger längre ner på grusvägen när man kommer längre ner på den. Mysigt & Inbjudande!

En av dom gamla Ladugårdarna där ner vid det röda huset nedan.

Rött med vita knutar & en farstukvist med massa snickarglädje. Tror att ett sånt är en ren frizon från stadlivet för folk.

Vacker åkermark & en tomt just här till Salu. Tänk att ha den här utsikten på baksidan av huset?!

När jag var på väg tillbaka träffa jag på en kvinna som hälsa på Lucky. Vi gick åt samma håll. Hon skulle köpa glass nere Vid Harge baden som ligger brevid Restaurangen. Vi pratade lite under vägen & hon var riktigt trevlig. Hon visade veta vem min kompis Anki Roos är & att hon också bodde i Nora. Hon sa att det var trevligt att pratas & hoppades att jag skulle få jobba hela sommaren på Restaurangen.

En vacker gul blomma jag tog en bild på.

Restaurangens Entré för dom gäster som vill komma & äta, dricka, njuta av varandras sällskap & helt enkelt bara vill ha kul!

Detta privata hus är det som ligger närmast Restaurangen. Ett rött litet sött hus med uppvuxen häck av olika buskar & Syrén runt trädgården.

Tillbaka på baksidan & stranden igen sitter en liten bit bort från Restaurangen & tänker: Tänk om jag skulle få vara här hela sommaren. Jag tror att det skulle göra att jag fick tillbaka min fulla livsånga & verkligen försökte att njuta av livet igen.

Lucky vill leka & bita på pinnar...

Monstret anfaller den farliga pinnen & ska dödas, dödas.

Grr...bita av den, bita den i småstycken.

Grr...Min pinne...bita, bita bita...

Nu tar vi en ny pinne att bita på.

Eller? Nej hon hittade sen en kotte som hon slaktade som hon tyckte var roligare att tugga på.

En del av den härliga utsikten igen.

Lucky luktar & letar kanske efter en till kotte att slakta?!

-Jag kommer tillbaka husse!

Nej, nu var det dags att ta & åka hemåt. Jag hade redan packat all mina saker & Per skulle åka till Örebro & kolla på sin son som hade fotbollsmatch ute i Karlslund vid fotbollsplanerna där ute.

Vi tar oss med bilen emot Örebro & jag fotar lite under vägen tillbaka & pratar med Per under mesta delen av vägen hemåt.

Lucky självklart liggande i husses knä när man åker. Egentligen borde hon sitta fastspänd, men har bara blivit så att hon får sitta i mitt knä när man åker & hon lägger sig oftast tillrätta & vilar.

Köttkreatur i bakgrunden, motorcykelförrare & en härlig trädallé som ligger som en lång gån in till det slott som ligger in där.

Bara för att det är vägkameror behöver man ju inte krypa fram som någon snigel.

På väg södöst från upp emot Askersund. En underbart mysig sommarstad.

Ännu närmare. Man åker inte in där när man åker till Harge, men har man mer tid är Askersund en underbart mysig stad att spatsera runt lite i. En trähusstad i lite samma Anda som Nora.

En av Kyrkorna som ligger vid vägen vid Askersund.

Lucky som njuter av färden hem & som piggnat till lite.

Mmm...gosa lite! ♥ Hon Älskar verkligen att bli kliad i nacken precis vid örongångarna.

Per släppte av Mig & jag sa; -Tack för skjutsen & att han får ha så bra på sin sons fotbollsmatch.

Satte på TV & datorn. Var den jobbiga Melker el. vad FAN han heter med Kniven mot Strupen. Fanns inget annat se! Snacka om att ha Gordon Ramsey med Nigthmare Kitchen & Hells Kitchen komplex. Riktigt dålig!

Något som var mycket intressant var ett program om att tolka & slädhundar. Riktigt intressant. Memorera inte vad det hette, men var dock ändå väldigt intressant. Jag gillar idén med att tolka efter hund el. häst som man också kan göra.

Har suttit en hel del på TRADERA & ja jag har ju äntligen vågat att bjuda på saker & det är en del jag börjat bjuda på, men allt kan man ju inte få då en del saker tycker jag blir alldeles för hög.
Jag har däremot börja bjuda på en del märkeskläder, väskor, kepsar, solglasögon & annat, som denna vita Louis Vuitton keps som jag faktiskt fick för nu endast 70 kr inkl. frakt. Så man kan göra en del fynd & jag pratade i telefonen med hon som sålde den & det var jätte trevligt. En äldigt trevlig kvinna.

BRING IT ON: IN IT TO WIN IT. Amerikansk Chearleading & lite komedifilm. Var lite småsöt & jag drömde ju alltid om när jag var yngre att jag skulle bli en chearleader.

Ännu mer TRADERA & jag har nu även vunnit en till auktion.
I detta fall är det på ett parti med mässingssaker som jag fick betala 58 kr inkl. frakt. Vilket är väldigt billigt. Ska även åka in till Myrorna i morgon för att kolla lite efter saker som kan vara intressanta, sedan funderar jag på att börja gå igenom mina gömmor för att sälja saker & få lite pengar för dom.

The Amacing Race. Amerikanskt Reseprogram. Nu ska dom resa från Amsterdam & dom ska till Burkina Faso. Åka tåg sedan till Bingo.

Mjölka dromedarer på en Road Block. Sedan ska den som mjölkat det dricka det. Får ledtråd & sedan leda 4 dromedarer till nästa ledtråd. Sen lära 1 barn 10 ord för olika saker. El. tvärt om i Muori words dom ska lära sig 10 ord. Sen ta sig till sista sluttampen som kan bli utslag för ett lag. Började regna & storma. Dom som blir ett får en resa till Bermuda, 5 dagars resa fick dom som kom dit först. Svarta syskona.

Sedan resten av kvällen har jag bara Relax'at. Softat framför datorn med att chata, TRADERA, MSN, email & annat. Ja bara softa...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar