torsdag 8 juli 2010

Tisdag...

Kursen idag igen & det tråkiga som vanligt nu att vara där. Har verkligen tröttnat på att bara sitta där utan att göra något.

Blir en promenad idag igen runt Kohagen & man njuter ju för fullt av naturen & solen när man är här.

Jag & Agneta & några utlänningar på ängen bakom, den ena i någon traditionell arabisk vit dräkt, vilket jag tycker ser ut som ett nattlinne som gamla tanter har.

Vacker natur & ännu en dag med att gå 3,5 km. Ja jag gillar ju att röra mig mycket, så vill någon gå el. cykla är jag oftast inte den som bangar i första taget.

Träbro & övergång för oss människor & kor en egen paralellt med den bro vi står på.

Vattenmark & utsikt genom Kohagen/Fågelreservatet.

En del av Kohagen & vägen bakom oss som vi gått.

När vi gick brevid vägen när staketet till en annan hage där det inte finns några djur, så hörde vi en upprörd Tofsvipa som skrev på oss över säkert det bo som hon hade i närheten, men så fort vi gick så vart hon tyst.

Vi gick vidarre & här ska det gås, ja hela raksträckan, men är ju inget. Är ju så skönt ute & att röra sig är ju bara bra! Att ha med sig Agnes också, min goda vän är ju bara kul med.

Igen en vacker blommande lila tistel.

Vi gå över slätten hurra hurra. På andra sidan spåret ligger en Kyrkogård! Hahaha...Ja jag knäppar mig lite!

Riktigt vackert ute & solen skiner för fult & det är vackert på himlen.

Vackra små moln med en alldeles klarblå himmel bakom.

Vi satt ner en stund & pratade, bara njöt av solen & att bara få vara.

Vi lyckades när vi gick vidarre få se en vattensork där vi dagen innan sett en snok som simma. Vattensorken simmade med en väldig fart iväg med när den fick se oss.

Fullt med Grågäss ute i hagen/reservatet.

Fullt med Grågäss men även en svan syns här. Fanns 2 st. svanar i sjön. Tog detta medan vi satt i skuggan & softade en stund.

Ännu mer Grågäss som simmar skönt i vattnet. Hade gärna plaskat lite själv. Kanske inte just hos dom men på en badstrand.

Fullt, å då menar jag fullt med Grågäss var det ute i vattendraget.

Agneta & några som sitter & fikar. Ja helt underbart väder så man skulle haft med sig något att grilla el. fika på.

En liten Sädesärla som hoppar runt i marken & ett säkert tecken på att det verkligen är sommar & sol ute.

Nu börjar vi se den kreatur/boskap/kor som är ute i "Kohagen".

Vi tog oss framåt & beslutade för att gå upp i fågelskådningstornet & kolla på djurena.

Utsikten åt ena hållet &...

utsikten emot andra hållet & runt allt detta har vi gått både idag & igår.

Riktigt fina djur av olika åldrar, ras & blandraser.

Ungtjurarna vart lite rädda när vi kom, men dom andra var ganska lugna.

Men stannade ändå & vände sig tillbaka för att titta för alla djur är ju ändå nyfikna av sig.

Här ser man många olika individer av olika kön & åldrar.

Tjuren längst bak, en brunvit kalv & 2 kor av beige & gråbeige färg som ligger ner.

En ko & hennes kalv som försökte att dia på ett väldigt speciellt sätt, mellan sin mors bakben.

En ganska stor flock med en hel del individer som man kan börja se en skillnad på om man studerar dom ett tag. Vilka som är nära vänner med varandra, vilka kor som leder flocken & sånt annat med status & sånt.

Den stora tjuren, ett ungdjur & 2 kalvar som latar sig i solen, kolla den vita lilla kalven som sover så skönt så.

Här är några av kalvarna som svalkar sig från solen genom att stå nere i det höga gräset & vattnet.

2 st. vackert vita kalvar som tillhör flocken.

Här ser man lite andra färger på djuren, bla denna svarta kalv bakom sin bruna mor & som var den enda riktigt svarta i flocken.

Vita djur & några med deras kalvar som diar för fullt.

Riktigt vackert & mysigt medativt här. Ett ställe man verkligen njuter av.

Någon järnsak som låg på sida på vägen tillbaka. Jag undrar vad det är för något?!

Korkek...Ja en korkek...

Nog den enda korkeken i hela Örebro?! Hehehee...

Efter kursen cyklade jag först förrbi Myrorna & köpte lite saker, men lyckades lämna påsen hos Tino. Hans bror var där en stund & pratade med Tino med.

Efter att hans bror gått, så satt vi & pratade lite. Åt även några knäckebrödmackor.

Träffade Mikael för första gången för att ta en promenad genom Stadsparken, Wadköping, kanotklubben & bron vid Koloniträdgårdarna & tillbaka. Emot stan & upp på Väster emot Ekershallen el. vad den heter på Väster. Var inne & handlade & sa sen hejdå då han skulle till en väninna sa han.

Ja var & köpte godis på Godisbutiken där på Väster också & tog mig sedan hem. Ja jag är ute & rör mig mycket för er som inte förstått detta så förrutom mina alla utflykter med el. utan cykeln så är jag ju även ute med lilla Lucky & går.

Vart att äta mackor med smör, mjukost, kalkonmortadella, tomat, salt & basilika.

Satt & åt lite godis som jag köpt under kvällen med, min hosta har blivit värre!

Vart att slökolla lite på Ullred medans jag egentligen satt på datorn & skrev med folk för fullt & sms:ade med Lars.

Vart även att se So you think you can dance att se på kvällen innan jag skulle sova, men kände mig dålig & inte som att saker & ting var som dom skulle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar