söndag 15 maj 2011

Lördag...Soft, promenader & långcykling.

Efter att ha gosat lite med hundarna & gett dom sin mat & även katterna mat, så vart det att ta en liten morgonpromenad med mina småttingar.

Haft en ganska soft morgon då jag var lite nere, men måste göra något för att ganska upp mig lite. Kollade på Disneydags på morgonen. Facebook & qruiser, fixar ett bra tag med bloggen min då det var 2 st. inlägg som skulle in både från torsdag & fredag. Klar med första inlägget innan jag skulle ut igen med hundarna.

Ta ytterligare en promenad med hundarna. Kameran ligger på laddning för att laddas & så, men när jag kom hemåt, så ringde Lia som ville träffas & ta en tur till stan & ville ha sällskap. Skulle cykla in i så fall. La in det sista av dom 2 inläggen.

Efter att ha duschat & sett hur söta 3 st. av mina djur sov tillsammans, så vart det att ta & cykla först till Lia & sedan ska vi cykla inåt stan.

Först cyklade vi förrbi Nordea där Lia skulle hämta ut lite pengar, sedan var det meningen att vi skulle till + Röd Korset & cyklade dit, men då hade dom stängt redan 14.00.

Så vi beslutade att cykla till Myrorna istället där jag fick hittade dessa 2 st. böcker för 40 kr. En om troll som jag ofta lånade på biblioteket när jag var barn & en bok om att hitta lyckan i livet.

Vi bestämde oss för att ta & äta lite & Lia hade kuponger där man äter 2 st. rätter för priset av en. Först var vi till Grillcorner, men där hade dom inte det vi ville beställa för andra gången vi gått dit, så jävla skitställe, så vi cyklade till Pizzerian Palette istället & åt kebabtallrik, men betalade totalt 50 kr var för dricka & kebabtallrik.

Efter att ha suttit & ätit & druckit gott, så bestämde vi oss för att varför inte ta en ordentlig cykeltur tillsammans idag för?? Ja, så vi bestämde att vi ska åka en längre cykeltur på en vända & besöka lite mysiga & härliga ställen.

Lia som cyklar & vi kommer att först cykla igenom Örebro Stadspark.

Vackra hus ligger det under vägen på andra sidan Svartån innan man kommer in i Stadsparken.

& stadsparken är full av blomarrangenmang & rabatter som prunkar av en massa färgglada blommor & växter.

Det är en massa folk i Stadsparken som njuter av solen, ligger på filtar & solar, har picknick & annat. Ja man undrar vart alla människor har kommit fram ifrån då hela stan kryllade av människor.

Japanska parkdelen i den ganska stora Stadsparken.

Cyklar igenom lekområdet där det var massor av familjer med sina små barn som lekte & vi ska cykla igenom Wadköping.

Vi cyklade in genom Wadköping lilla härliga & mysiga stadsdel & efter att nästan åkt igenom så kom vi igenom till Lexia Antivariat som ligger I Wadköping så kände vi att vi ändå ville gå in & kolla lite. Mycket fina & bra böcker, men även om dom är secoundhand böcker, så är dom väldigt dyra. Hittade en väldigt fin & stor bok med vackra foton i & om Barocken, men kostade 350 kr & det har jag inte pengar att lägga på.

Nej, vart att ta & cykla vidarre & vi kommer att cykla förrbi Ö&B men ska inte in där, utan ska fortsätta cykla emot Universitetet till.

Stannade en snabbis på det nya Willy:s som öppnat under vägen då vi ville ha något att dricka & hittade 1,5 liters Pepsi för 5 kr + pant 2 kr. så vart en varsin sån att ta med.

Tar & cyklar vidarre & cyklar sedan in till Tybble & igenom byggden. Där dom bygger en väldigt massa nya lägenhetshus. Den vägen för att åka ännu långre ut från Örebro, då vi ska besöka en plats med andliga energier & ett ställe som är underbart vackert med massa hästar & härligt innan man kommer fram.

Här hästar ute i en hage som genom hästbondens traktor får sitt hö serverat.

Tror att alla hästarna är av halvblodstyp & mysigt att se hästar.

Jag fick det till 13 st. Halvblodstypshästar om jag inte hade räknat fel.

men nu vart det att cykla vidare till där vi ska cykla till, men oerhört mysigt att inte ens speciellt långt utanför Örebro finns det en massa vacker natur, hästar & massa fina grönområden.

Här efter att ha åkt igenom lite byggd kommit fram till ännu fler hästar.

Hästar som står i en av hagarna & en tjej som är ute & rider på sin häst & tränar lite.

En ponny som stod i en av hagarna med flera stycken hästar i.

Härligt med landsbyggden, hästar, skog, fågelkvitter & en oerhört lugnande atmosfär.

En vacker Herrgård som ligger mitt inne i skogen med en massa vacker promenadstråksskog runt omkring.

Men till vår sorg så har det Grekiska tempelbyggnaden som vi skulle kolla på försvunnit, men efter att ha gått en liten bit upp i trappan så förrstod vi att den hade brunnit upp. Jätte hemskt & tråkigt. Men vi satte oss en stund på trappan, drack lite Pepsi & fantiserade om hur det hade varit att bo på en sån här plats.

Lia hade velat ha den tempelliknanden byggnaden som en gång fanns här & jag skulle gärna haft herrgården men hästar på baksidan gående i en hage, visst är det en härlig utsikt.

Efter att ha suttit ska vi ta oss vidarre. Här ett äppelträd i full blom.

Nedanför det som en gång var en vacker tempelbyggnad.

Den lilla Herrgården från baksidan till.

Vi ska gå neråt nästan längst ner på det som är en trädgård & in i skogen på Herrgårdens ägor.

En Björktrast som nyfiket hoppade på gräset & kolla efter oss.

Har kommit ner till den härliga häxcirkeln med 6 st. träd vars kronor strävar upp emot den blåa himlen, men det var några saker som gjorde oss väldigt sorgsna. Dom har gjutit betongblock i marken & satt stål & trädbänkar mellan några av träden, vilket totalt förstör energiernas flöde. Usch vart lite arg för det är en så underbar plats, men energiernas gångar blockas av dom 3 st bänkarna med stål, betong & det målade trätt.

Det är oerhört vackra träd som alla har sin egen charm, men som är fulla av energier & massor av liv även fast några av dom är spruckna & liknande.

Trädet närmast upp emot Herrgården som är nog det smalaste av träden, men lika stark & livskraftig som dom andra.

Oerhört vackra träd & med oerhört mycket possitiv energi runt omkring även om parkbänkarna som tidigare sagt förstörr en hel del av energiflödet & platsens charm.

Både jag & Lia mediterade lite vid dessa vackra träd omkring oss & fick en hel del energi.

Här lämnar vi cirkeln till sitt öde & hoppas att det kommer att behålla sin energi trots parkbänkarna.

I närheten fanns även ett jätte gammal vackert äppelträd med en massa vackra blommor i dess takkrona.

Det verkligen spirade & här ser man att det är några av blommorna som inte slagit ut är & som i början är lite rosa men blir alldeles klarvita sedan.

Blommor som flitigt besöks av olika insekter som denna lilla gröna & flygande insekten.

Något mer som jag fick se som jag inte sett på många år är Liljekonvaljer som är på väg att slå ut. Är en så oerhört vacker & gott doftande blomma.

& i dagens läge är den ny fridlyst så Ajabaja får inte plockas om ni ser den på någon promenad.

Efter att ha fotat dom små liven & luktat lite på dom ska vi cykla tillbaka en liten bit & sedan vidarre på andra äventyr...

Cykla tillbaka förrbi dom fina hästarna som går i sina hagar.

En söt mindre skimmelponny som gick i ena av hagarna med hästar i.

2 st. hästar som står & visar sin kärlek till varandra, man kan verkligen se att dom gillar varandra.

En liten Fjording som stod ensam i en av hagarna.

Cyklarna med oss på rullar vidarre igenom landskap med träd, buskar, åkrar, hagar m.m.

En ponny i en annan hage innan vi börjar cykla inåt emot staden till igen.

Fullt med vackra äppelträd som blommar & vi kommer snart att komma fram till något väldigt sött.

I en hage stod ett sto med sitt söta föl så vi vart ju tvugna att stanna en liten stund & kolla på det söta fölet.

Så söt så i sin lilla bläs & sina 3 vita strumpor.

Ett litet busfrö med lite spring i bena sina.

Vart att filma fölet lite med, men sedan vart det att ta oss vidare vi har ju en bit till som vi vill cykla.
Fint nybyggt hus i lite äldre stil som låg väldigt bra till allt mysigt som landsbyggden har att erbjuda.

Ännu ett fint hus, men detta ett äldre hus med 2 st. egna flyglar.

Kom först förrbi Gustavsviks stugby, sedan förrbi det som är Gustavsviks stolhet. Äventyrsbadet där som är ett fantastiskt & mysigt badställe med vattenruschkanor ute & inne, vågbassäng, bubbelpool, hopptorn, motionsbassänger, spaavdelning med bubbelpool, bar, ång & torrbastu m.m.

Vi tog oss upp över bron & över till Aspholmens Industriområde där vi körde runt området i utkanten för vi ska ta oss vidare över bron som går över motorvägen & komma till för att kolla Netonnet om dom har öppnet??

När vi kom fram till Netonnet så hade dom stängt ca 30 minuter innan vi kom. Lite surt då jag tänkte köpa rengörningsband till min VHS spelare, men får bli någon annan dag.

Vi bestämde oss för att cykla ännu längre så vi ska åka ut emot Hundkapplöpningsbanan & sedan vidarre ut till Karlslunds Herrgård.

2 st. jätte fina hus som ligger under vägen dit ut som vi cyklade.

Här vid detta hus som jag tror är någon typ av Förreningshus eller något sånt har vi tidigare haft Chinese Crested Hundträffar.

Rullar vidarre & visa Lia lite hundkapplöpningbanan snabbt. Hon visste inte ens att den fanns där fast hon har bott här säkert 3 gånger om inte mer så långt som mig i Örebro.

Vi cyklade sedan vidarre på en grusväg efter att ha cyklat på en sandväg. Ja denna cykeltur har varit väldigt varierande underlag med asfalt, grus, jord, gräs & sand m.m. Detta hus ligger där & jag hade gärna velat bott där ligger så härligt lummigt & även om detta ser nära ut så är det väldigt långt bort, då jag zoomade in med kameran. Lummigt & med en liten ladugård & med mysig natur runt omkring.

Ett annat hus som ligger lite längre bort på grusvägen & detta också väldigt lummigt & mysigt.

Ett oerhör stort & vackert, vitblommande träd.

Cykla, ja cykla & åter cyklar...så härligt väder, så skönt ute & med en massa energi i kroppen.

Vi kommer nu svänga inåt emot Karlsunds Herrgård vattenslussar till & ser denna vackra Bondgård ligga en bit bort över fälten.

Svartån där den rinner så vackert & stilla fram innan den kommer in i Örebro & blir den riktigt äckliga & smutsiga ån som det är inne vid slottet & resten av Örebro.

Vattenslussen där vattnet forsar fram...en väldigt skön plats & där det är en bro över.

Vi gick med cyklar sakta över bron som ska ta in emot Karlslund & senare hemåt emot Lia, men innan så...

Rullar våra cyklar på mer igen...med solen & fågelsången som håller oss sällskap.

Var ett lite rockerpar som var ute & gick med sina 4 st. hundar. 3 st. av Shi Tzu typ & en mops, här ser ni 3 st. av hundarna & en av dom bar mannen på. Under hela dagen så har vi sett en hel del hundar, några katter, hästar så klart, fåglar, insekter m.m.

Författarbostaden som skymtar så fint mellan träden.

Rullar vidarre här kommer vi snart ner till gamla kvarnen, bagarstugan, ladugården, museum, några bostäder & en affär där dom säljer naturlig färg, smide & annat, inte öppet när vi cyklar förrbi, men bra att ni får veta att det finns här.

Gamla kvarnen till höger som även är ett Museum & Café.

Cyklar förrbi nedanför Karlslunds Herrgård & njuter...

Lika mycket som denna dressyr ryttare som var fint uppkläd & var även på andra sidan av vägen några som red med.

Cyklade förrbi Örebro Ryttarförenings stall som ligger i Karlslund.

Vi cyklade hem till Lia där hon ville ha hjälp med att fota lite böcker hon skulle sälja på Tradera & så kollade vi upp hur långt det var att vi cyklade på internet. Det vart ca 2,5 mil kanske något mer t.o.m. så en lång, kul & skön cykeltur tillsammans.

Jag fick med mig dessa 3 st. böcker som lia inte ville ha kvar. Är 3 st. i en bokserie, men alla är tydligen fristående, så jag tyckte jag kunde ta dom.

Cyklade sedan hemåt & dirrekt efter att jag kommit hem vart det en runda med hundarna & totalt har jag idag gått med hundarna 7 km. Så 2,5 mil om inte mer med cykeln & 7 km. med hundarna idag så blev en regäll tur & efter att ha kommit in hade jag lite ont i fötterna.

Suttit & chatat med olika människor på nätet & ni som inte känner igen den Röda rosetten så står den för HIV & AIDS...Jag fick under kvällen reda på att en vän till mig har fått HIV. Han bär på viruset, men mest troligt så kommer han aldrig bli sjuk av det själv, men kan fortfarande smitta andra människor som det kan bli värre för. Vart ledsen för hans skulle, men han sa att han tar det med ro.

Fick reda på en hel del annat med om människor som jag trodde var bra människor som inte alls visa sig vara det. Sms:at & chatat med vännen Ludvig & sedan även med söte Johan.

Hade svårt att sova så satt uppe väldigt länge, närmare 03.00 på morgonen.

Efter att ha varit ut med hundarna, så vart det att försöka att till slut ta & sova. ZzZzzz...