torsdag 15 december 2011

Vardagarna...Hustittande, Ingen snö, Lucia, Wadköping, Serier & Filmer. m.m.

Måndag...Snön försvinner helt & hållet här. Det som var som var så mycket snö förra året vid denna tid & tills i morgon kommer all snö vara borta. Väldigt halt ute dock vilket inte underlättar när man ska ut med hundarna, även om Tingeling tycker det är kul att springa & slira runt på isen.

Det har förrutom att jag varit ute med hundarna blivit att jag suttit en hel de på nätet hela dagen. Chatat med folk på olika chatsidor & kollat på olika saker, men mest suttit & kollat på en massa gårdar & hus på hemnet.se. Chatat & pratat en hel del med Henrik & tillsammans har vi kollat på en hel del riktigt fina hus & gårdar.

Har faktiskt inte gjort så mycket mer än just detta på måndagen min, så, men blir mycket mer imorgon. Ta sista turen med hundarna innan jag klev ner i sängen för att sova. Zzzz...

Tisdag...Jag ska göra en hel del idag. Bla. Fixa med Banken & Försörjningsstöd m.m. 13 dec. & det är även Lucia för Er som missat det.

Jag drömde inatt...2 st. väldigt olika drömmar, men dom var helt olika & väldigt mysiga på sina egna sätt.

Dröm 1: Det började med att jag skulle följa en vän till en buss som hon skulle åka med från andra sidan stan, men vet inte vem hon var, men sedan var där en svart tjej med en stor afro som var med också. Under vägen som vi går så småtrallar vi på lite musik & stannar för att fråga en snygg rockstuckskille om vägen till busshållplatsen. Han bestämmer sig för att följa oss dit för att visa ungefär vart det ligger för han vet inte 100 procent säkert heller.

Sedan vet jag inte varför, men den svarta tjejen börjar brista ut i sång & kliver in på en buss som står på en busshållplats & kliver av längre bak i bussen & sjunger under tiden & det blir att vi alla börjar dansa & sjunga. Ganska mysig dröm & ganska rolig.

Kanske är det så att det är musik man ska syssla med?? Ja, jag vet inte, jag gillar ju att sjunga & röstkapacitet har jag även för opera, men har ju ganska mycket scenskräck när det gäller att sjunga med så mycket känslor & då verkligen kunna nå ut till folket.

Dröm 2: Denna var väldigt sexuell. Var som klipp i huvudet där dessa platser passerade förrbi. Vet inte riktigt hur mycket jag ska berätta men kan väl säga att det involverade sex på flera olika ställen bla. på Gustavsvik's Äventyrsbad, på Örebro Slott, Elite hotell, Skogen i Varberga, Ute vid Rävgången, Ute vid Karlslunds Herrgård i skogen där, Kalkbrottet utanför Nora, Sommarängen vid släktens sommartorp m.fl. ställen. Ja lite galet, men kul dröm.

Ja drömmar kan vara väldigt konstiga & rent mysko ibland, men kul med!

Efter att ha varit ute med hundarna...så skulle jag fixa lite annat bla. fylla i en del papper innan jag skulle in till stan för att göra mina ärrenden.

Bla. ville jag skriva om detta. Lilla Hugo som är Henriks söta "Cavalier King Charles Spaniel", hane som idag, 13 dec. fyller 1 år. Jag har träffat denna supersöta valp & han är verkligen supercharmig & fin hund. En riktig liten goskille. Henrik hälsade på förrut mig & hade med lilla Hugo som vart helkär i lilla Tingeling. I början var väl inte Tingeling jätte förtjust i honom, hon var nog lite rädd för att han är ganska på, men när vi var ute & gick så sprang dom & busade lite med varandra. Så himla söt så!

GRATTIS......LILLA HUGO PÅ 1 ÅRS FÖDELSEDAGEN!

Jag byter om för att ta bussen in till stan för att göra lite ärrenden, men även lite bara för att gå på stan. Jag kliver av vid Våghustorget & tar mig först till Nordea banken för att skriva ut lite papper. Tar mig sedan vidare emot Försörjningsstöd för att där kopiera papper som jag ska lämna in. En svart kvinna i burka frågade mig om jag kunde hjälpa henne med kopiatorn & kopiera papper till henne, så jag var snäll & hjälpte henne. Man ska vara snäll emot sina medmänniskor. Jag fick även visa vart hon skulle lämna ansökan någonstans & hon sa Tack tack så många gånger, men jag sa att jag gärna hjälpte henne. Var inga problem alls.

Jag kan säga så här: Man ska behandla människor som man själv vill bli behandlad. Så är Du snäll emot människor, så tycker jag att man ska bli vänligt bemött tillbaka. Är Du en skitstövel emot folk, så förtjänar Du lika dålig behandling tillbaka.

Från att ha varit där, så tar jag mig vidare emot Myrorna en liten sväng. Tittar på lite böcker & annat. Köpte 2 st. böcker för 10 kr. var, men sedan hittade jag långa kaffeskedar som inte syns till sitt bästa på bilden, men är underbart vackra skedar med olika mönster på fram & baksida. 5 kr/st. Som är perfekta att ha i mina turkosa Kaffelatte/Temuggar.

Var en stund förrbi & kollade på PK Design & kollade på lite inredning, såg en jätte fin turkos urna med lock som jag skulle vilja ha, men har inte pengar till det nu, kanske köper den senare när jag har mer pengar igen.

Jag tänkte att när jag ändå är i stan, så varför inte ta mig en skön långpromenad förrbi Örebro Slott, Stadsparken & ta mig vidare till Wadköping där jag skulle kunna gå i lite Konstgallerier, Presentbutiker & Antikvariatet.

Wadköping...& en liten karta på lite, inte allt av den som finna att kolla på. (Bilden är klickbar för att se den större). "Sifferhänvisning till kartan".

Behrns hus (15) Bostäder. Cajsa Wargs hus (3) Där det finns en härlig utställning av gamla saker. Erikagården (21) Bla en liten hantverksbutik. Hamiltonska huset (13) Bostäder. Handskmakaregården (6), Där ligger flera hantverk & konstgallerier bla. en silversmed. Jeremiasstugan (12) Som är en jätte fint bageri med färska bakverk. Komministergården (16) Som bla. funkar som ett dagis & förskola men även bostad. Kungsstugan (4) Utställningshall med en del historia. Lekladan (9) Lekplats i en lada med träddjur för barnen ligger brevid Skeppargården. (Syns inte riktig på bilden) Skepparegården (7) Där det finns bla ett Antikvariat som heter Lexica. Skomakaregården (5) En mysig innergård med lite blandat, men mest bostäder. Smedjan (8) Där man kan se hur smeden smider saker & köpa smida hantverk. Smedjebackshuset (18). Sturegården (22). Svarvarehuset (17) "Där man kan bla kolla i en fin träverkstad & där dom säljer träshantverk, Teaterladan - Kornboden (19) Där dom spelar teater i utemiljö. Tenngjutaregården (1) Där det finns Café/Restaurang & Affär. Ullavihuset (14) Bostad. Wadköpings klockstapel (11) Syns lite dåligt på bilden. Vävaregården (2) Där det finns en lite Presentbutik med fina små hantverk & en hel del trevliga saker & Övre Vallbygården (20).

Ni får ursäkta, men hittade ingen bättre bild för att visa hur det ser ut ungefär på området, men annars får ni alla som är intresserade gärna ta er dit.

Jag gick dit främst för att gå på "LEXICA" Örebro Antikvariat AB. Dom har väldigt mycket böcker & jag tror att det finns något för alla smaker. Jag köpte inget denna gång, men det är väldigt kul att bara gå där inne i dom2 st. hus som är antikvariatet. Ja, strossa där inne i gamla miljöer & bara kolla på böcker, läsa eller ja varför inte köpa en bok.

För att få reda på mer om antikvariatet så gå in på: http://www.antikvariatlexica.se/

Efter att ha strossat där i Wadköping ett tag & kollat på böcker, inredning, hantverk & konst, så tar jag mig vidare & går emot Röda Korset för att kolla på lite böcker där, men jag hittar inget där heller, så jag får nöja med det jag hittade på Myrorna. Jag tar mig upp även till VILLAGE Inrednings & livsstilsbutik för att kolla lite där & hittar en del produkter för ett förretag som jag faktiskt skulle vilja sälja i en framtida butik.

Men där ifrån sedan tar jag mig till bussen som kommer precis, men när jag ska skicka sms-biljett händer inget, så jag försöker några gånger till men inget händer, men tror Du inte på fan att dom dragit en massa pengar från kortet, men inte att jag fått någon sms-biljett till bussen. Jävla skitbussbolag, men busschauffören var snäll & jag fick åka med ändå. Gillar INTE Örebro's bussar där det är en massa krångel hela tiden med både automater, rabattkort, med sms-biljetterna & annat.

Väl hemma vart det att gå ut med hundarna en sväng i det grå vädret som avspeglar sig runt omkring mig överallt. Jag vart att sätta mig vid datorn sedan för att fixa lite med bilder & annat. Ja saker för att ni mina kära läsare ska kunna läsa min blogg. Pratat lite med Christian, Lia, Henrik m.fl. personer. Jag vet att jag ska se TV ikväll i allafall.

Jag vart att se på "Americas Next Top Model". Säsong 16. Tjejerna är i Marocco för att fotas & i detta avsnitt får dom en utmaning där dom ska göra en tedans med en mässingsbricka med tända ljus på, men även en tekanna & teglas (allt i mässing) så inget som går sönder. Några av tjejerna klarade det bra andra gick det inte så bra för.

Fotograferingen blir att fotograferas ute på Marocco's gator med bedinan & folket in bakgrunden. Den som fotograferade dom är den världskända fotografen "Friedemann Hauss".

Brittani & Alexandria. Jag tycker att båda bilderna vart väldigt vackra, men på helt olika sätt. Brittani ser ut som en mystisk dam, typ spåkvinna & Alexandria som lite som en Prinsessa utklädd till en Prins på äventyr.

Samma här med Hannah & Molly som är bilder jag gillade med, men med helt olika uttryck i dessa bilder med. Hannah ser ut som en Bondbrud & Molly som någon ur en asiatisk film vilket jag tyckte var den som vart lite fel för just Marocco.

Det vart utslagning & om man ska kolla på flickornas beteénde igenom tävlingen som domarna gjorde mycket denna gång, så tycker jag inte att dom valde rätt för att åka ut. Molly som varit en bitch & diva genom hela tävlingen med en dålig attityd, mycket värre än Alexandria som fick åka ut denna gång. Jag tror inte dom såg det, men hon har ett hårt uttryck i sitt ansikte, men jag tror att det beror på en massa sorg i hjärtat hos den tjejen. Så Alexandria fick åka hem denna gång, men någon skulle åka ut. Får se vad som händer i nästa avsnitt.

"Svenskars Hemliga Liv". Svensk dokumentärserie från 2011. Säsong 1. Avsnitt 7 av 8. Michaela, Jean-Pierre och Sara älskar 1800-talet. Det handlar dock om en speciell version av det sena 1800-talet. Kimberly är en av de svenskar som lägger ned mycket tid på att skapa fantasifulla dräkter i sin förvandling till olika figurer ur TV- och dataspelens mångfacetterade universum. Ända sedan Nathalie träffade Lisebergskaninen har hon känt att hon vill klä sig som sina favoritdjur, varg och tiger. För henne handlar det om mer än en kostym. Hon identifierar sig med dessa djur på ett mer spirituellt plan.

Vart att sedan se på ett avsnitt av "Sex and the City" innan det vart dags att ta sista turen med mina hundar ut & sedan ta & krypa ner i sängen & sova. Trodde Christian skulle ringa men det gjorde han inte.

Varför har jag blivit intresserad av 2 st. killar för & jag som trodde att livet kunde vara lite lättare om jag hittade en kärlek & få bli kär är ju helt underbart, nu är jag mest förrvirrad, men tror att jag känner mer för den ena killen än den andra.

Nej, nu blev det att sova istället. Zzzzz....

Onsdag...Dagen börjar som vanligt med att jag går ut med hundarna på morgonpromenad, men idag är det faktiskt lite finare väder än det varit dom senaste dagarna, men bara lite mer blå himmel & allt är inte grått som det varit dom senaste dagarna. Jag kom att sitta med detta inlägg att skriva på hela morgonen för att jag inte ska behöva skriva allt på torsdag när jag tänkte lägga in detta inlägg. Har även kollat på min mail på facebook, qruiser & emailen m.m. Resten av dagen ska jag bara ta det väldigt lugnt, men ska träffa min kompis Lia. Ser nu att solen skiner fram lite genom molnen, det förrgyllde min dag lite. Jag älskar solen, kanske därför jag inte orkade med livet i Kiruna då övervägande tiden av året är det mörkt & jag som verkligen älskar solen som värmer min hud.

Gick hem till Lia för att vi ska även till Erikshjälpen idag för att kolla lite på bla böcker som Lia ville kolla på. Jag ska nog inte köpa något för har inte pengar till det just nu.

Innan vi gick dit, så gick vi till Subway för att äta en varsin "Hot Spicy Italian". då Lia hade rabattcheckar så vart det bara att äta för ca 22 kr var. Satt där en liten stund & pratade & sedan gick vi vidare.

Erikshjälpen så blir det att gå runt där & kolla på lite olika saker,men främst på böcker. Lia hittade en hel Fantasy serie på 4 st. böcker som jag ska få köpa av henne sedan när hon har läst ut dom men känner jag henne rätt läser hon ut dom på typ en helg. Då hon läser väldigt mycket & väldigt snabbt.

Vi var även in en sväng på net on net då Lia gärna ville gå in där. Vi kollade på lite olika saker som TV-apparater, laptop's, mobiltelefoner, olika kameror, minneskort, portabla högtalare m.m. Lia funderar lite på vad hon vill köpa i framtiden. Ja, jag skulle gärna vilja ha en riktigt fin systemkamera men en sådan jag vill ha kostar typ kanske från 40.000 kr & uppåt.

Efter att ha varit där så gick vi vidare för att gå hemåt till henne, men innan, så gick vi på WiLLY:S för att vi skulle köpa lite saker för att äta, men främst för att Lia skulle köpa saker till att göra sina egna chokladpraliner som hon gör & som är jätte goda. Efter att ha varit där ska vi hem till henne för att börja kolla en serie hon hade.

"PRIMEVAL" En engelsk serie där det öpnas portaler i denna värld, men genom dom portalerna kommer det förhistoriska djur som ja bla skadar eller äter upp människor.

Vi åt lite mat även. Jag åt ravioli i tomatsås & drack Julmust till. Lia drack Julmust med, men hon åt något fiberbröd med smör, brieost & medvurst på. Var gott att fåsig lite mat i magen under tiden som vi kollade på en del av serien. Det är totalt 5 st. säsonger, med mellan 5- 10 st. avsnitt i varje säsong, men vi kollade på dom 3 st. första avsnitten i första säsongen.

Väl hemma sedan vart det att bara softa men mobilen gick varm, pratade med Henrik, Christian & Camilo m.fl. men satte mig för att kolla på film.

"Fool's gold" Amerikansk äventyrskomedi från 2008. Efter åtta års sökande hittar Finn ledtråden till en fantastisk skatt som under mystiska omständigheter försvann i Karibien år 1715. Nu gör han allt för att lägga vantarna på guldet och få tillbaka sitt ex, innan gangstern Bigg Bunny får tag på honom, men främst på den eftertraktade skatten som kan göra sin nya ägare ofantligt rik.

I rollerna: Matthew McConaughey, Kate Hudson, Donald Sutherland, Alexis Dziena, Ray Winstone. Regi: Andy Tennant.

Torsdag...En väldigt lugn dag blir det för mig. Rosa himmel på morgonen & en härlig promenad med hundarna i det småkyliga vädret. Blir att ta & kolla på film i stort sett hela dagen tänkte jag.

Första filmen idag vart "Bird on a Wire" Som är en rolig Amerikansk actionkomedi med Goldie Hawn & Mel Gibson. En film som jag kan se hur många gånger som helst. Handlar om en kille som har en hemlig identitet & jagas av några som vill döda han & under vägen möter han på en kvinna han kände innan han fick vittnesskydd. Vad ska nu hända?

Ut med hundarna en sväng...på dagspromenaden & sedan se mer film. Skönt att känna hur solen värmer ens frusna ansikte i kylan. Orsaken till att jag inte skrivit så mycket om mat beror på att jag ätit ganska dåligt, men ska försöka att äta bättre.

Jag har alltid gillat Goldie Hawn. Hon är en fantastiskt vacker kvinna & hon har alltid gjort en massa bra skådespelarinsatser även om alla filmer hon varit med kanske inte är världens lyckade filmer, men hon är en fantastisk skådespelerska. Jag blir så glad av att se henne. Hon är även mor till den duktiga & vackra skådespelerskan Kate Hudson.

Ätit lite mat. 5 st halvt löskokta ägg med salt. 2 st. limpamackor med tonfiskkaviar & sedan sista 2 st. bananerna som jag hade. Haft svårt att äta den senaste tiden. Kanske beror på för att jag inte riktigt vet hur jag ska välja. Har blivit förälskad i 2 st. killar som är väldigt olika varandra. Jag har träffat den ena redan, men ska träffa den andra nu i helgen. Tänker inte ha sex/eller har inte haft sex med någon av dom första gången jag träffar dom. Vet inte hur jag ska välja för domär så olika & så, men jag vet att mitt hjärta slår lite mer för den ena än den andra.

"Casanova" En romantisk & tragisk film som utspelar sig i Venedig & handlar om legenden Casanova som erövrade många kvinnors hjärtan, oskyldighet & kyskhet t.o.m. från nunnor som avget kyskhetslöfte till ungmöar, oskulder, hustrun till andra män m.fl. En ganska rolig & trevlig film. I andra roller ser man bla. Oliver Platt, Svenska Lena Olin, Jeremy Irons, den vackra kvinnan Sienna Miller & riktiga sötnosen Charlie Cox som ni kan se till vänster på lilla bilden.

Han som spelar Casanova i filmen heter Heath Legder, dog för något år sedan i en överdos av värk & sömntabletter som det tros. En snygg & duktig skådespelare som gick alldeles för tidigt i döden. Han har bla. varit med i en Batmanfilm som Jokern, spelat en av Bröderna Grimm, En page som blir en riddare, En smyggaykille i Brokeback Mountain m.fl. roller. Synd på en så duktig skådespelare.

Jag har alltid velat åka till Venedig i Italien. den flytande staden & jag skulle speciellt vilja åka till deras årliga maskerad & karneval där det är en stor fest som annordnas i hela staden.

Jag längtar tillbaka till Italien & vill gärna tillbaka till Milano igen med & så vill jag besöka Rom, Colosseumet, Fontana di Trevi, Vatikanen & andra mysiga ställen i Italien. Kanske en solsemester på en av Toscana's vingårdar med någon man håller kär. Jag skulle ju verkligen behöva en semester. Det ska gudarna veta!

Krister kom förrbi ett tag för att han ville att jag skulle skulle skriva på en Namnunderskrift för att dom INTE ska stänga Wadköpings utbildningscenter UC. Det är stort prat om att Örebro kommun vill stänga denna skola helt & hållet. Så han & andra ska samla in 5000 underskrifter, så att kommunen kanske ändrar sitt beslut om att stänga skolan.

Jag tycker att det är konstigt att dom vill stänga skolor i Örebro. Vad lägger kommunen alla sina pengar på än fula byggnader som nu byggs i stan & tomma affärlokaler inne stan dom med. Fattar dom inte att efterfrågan är inte lika stor som deras egon på såna saker utan skolorna är viktigare.

Vi pratade lite medan jag satte på vattenkokaren för att han skulle få med sig lite varmt te i sin termosmugg, så att han håller sig varm medans han samlar in namnunderskrifter i olika lägenheter. Jag gjorde i ordning ett riktigt gott Sencha Te med lime i som är friskt & härligt i sin smak. Lite så att det kittlar en på tungan med sin limesmak & syrlighet.

Efter att han gått vart det att sätta på & kolla på ännu mer film...men innan dess vill jag gratta en kompis som fyller år idag.

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN TILL MIN ÄLSKADE VÄN ALEXANDER CAMILO P.

"27 Dresses" En Romantisk komedi. Handlar om en singeltjej som springer på bröllop, är den ärade & närmste brudtärnan som hjälper till med allt inför bröllopet, men en tjej som ständigt lever singel. När ska hon hitta kärleken & gå ner för altaret själv?? Kärleken till sin chef gör inte saken bättre när han faller för hennes syster eller när hon har en kille som följer efter henne. Några av rollerna: Katherine Heigl, James Marsden, Svenska Malin Åkerman & Judy Greer m.fl.

Malin Åkerman, ännu en svensk som gjort sig ett namn i USA. Finns flera kändisar med svenskt påbrå/släktskap som gjort sig namn i USA. Uma Thurman (skådespelerska), Alexander Skarsgård (skådespelare), Stellan Skarsgård (skådespelare), Izabella Scorupco (skådespelerska & modell), Emma Wiklund "Sjöberg" (supermodell), Caroline Winberg (fotomodell bla. för Victoria Secret), Mini Andén (supermodell), Marcus Schenkenberg (manlig supermodel), Lars Wallin (High Couture Kläddesigner & gör klänningar till röda mattan) & många, ja många fler som har släktskap ifrån eller dirrektimporterade från Sverige. Hehehehe...

Uma Thurman, Emma Wiklund, Mini Andén, Izabella Scorupco, Alexander Skarsgård & Caroline Winberg.

Ut med hundarna på en liten kvällspromenad & sedan sitta på datorn min & även kolla på TV.

Förrutom att ha kollat på filmer idag har jag även suttit med bloggen & skrivit i den under hela torsdagen för att få till hela detta inlägg. Ändrat & gjort om, byt bilder m.m. För att få det så snyggt som möjligt. Ja blir att kolla facebook, emailen, alternativ.nu m.fl. sidor under kvällen med & kanske se lite på TV på olika matlagningsserier som tex. Masterchef USA.

Blir att kolla på "Här är ditt kylskåp" Matlagningsserie. Säsong 1. Avsnitt 7 av 8. I kväll hälsar vi på hemma hos författaren Kajsa Ingemarsson i hennes sommarstuga i Roslagen. En kvinna som även jobbat som fotomodell, på Säpo i 6 år pga sina studier i Ryska, med TV & Radio m.m. Kocken i programmet som ska laga maten är Erik Fröderberg och programvärd är Anne Lundberg.

Något Kajsa älskar så är det att rida. Hon älskar hästar & tycker att dom är väldigt helande djur som förmedlar mycket med en människa & det gör man bara genom hjärtat & inte genom huvudet. Ett favoritställe är Enskede ridhus där Kajsa rider ett par gånger i veckan. Trots att hon innerst inne är rädd för hästar.

– Jag kom över den värsta rädslan genom att rida på islandshästar. Nu är ridningen ett sätt att bearbeta problem och öppna hjärtat i den ordlösa kommunikationen med hästen. Men jag har fortfarande en viss rädsla att tampas med.

Kajsa ser också vissa paralleller mellan att handskas med en konstrande häst och trilskande bokprojekt. Trots tvivel gäller det att strunta i den där rösten som säger att det inte går. Det är bara att ignorera och köra på. Inte fega ur. Men det är lättare sagt än gjort ibland.

– Varannan dag är jag panikslagen och varannan dag tycker jag att det är intressant att se vart det hela kommer att ta vägen. Ovissheten är spännande och kan leda till mycket visdom – bara jag härdar ut.

Vill ni veta mer om just Kajsa Ingemarsson kan ni kolla in & läsa hennes blogg: http://kajsaingemarsson.wordpress.com/

Här även artikel om henne i Sköna Hem: http://www.skonahem.com/inspiration/Alsklingsstallen/kajsa-ingemarsson-det-ar-r/

Efter det blir det att kolla på "Beowulf" på kanal 5. En tecknad actionfilm i Fantasy & Vikingaanda. Här blir det tecknade nästan helt verkligt med sina fantastiska animation.

& sedan ut med hundarna för en sista gång innan det blir dags att sova. gott på kudden i min sköna säng. Zzzz...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar