torsdag 12 januari 2012

Tisdag, Second hand shopping & hundlära. Onsdag hemma i soffan med blogginlägget för Göteborg.

Tisdag...Det är snö i Örebro, men man får se hur länge det ligger kvar. Efter att ha varit ut med hundarna blev det att ta sig till Lia som jag pratat med tidigare under måndagen & som ville ta en tur på stan & gå i olika butiker. Så det kunde jag gärna tänka mig att göra. Älskar Second Hand butiker...

Vi tar bussen in till stan för att först gå på Myrorna där jag hittade en massa saker, men jag höll in lite & köpte bara några böcker & lite annat, som ni kommer att kunna se längre ner i detta inlägg. Innan vi gick vidare någonstans så var vi på Apoteket så att Lia fick köpa sig hostmedicin för sin nedrans hosta, sedan gå & äta.

Vi gick till Asien köket Formosa där vi båda två tog Kyckling i röd curry & kokosmjölk med grönsaker. Jag åt även en chili & kålsallad, sedan även lite ananas till efterrätt. Till det att dricka Mineralvatten & Coca Cola. Kaffe på det efterråt med havreflarn & pepparkakor. Gott i magen våra!

Vi var över på Willy:s som öppnat inne i stan på Stortorget för Lia skulle köpa näsdukar & lite annat. Vi gick vidare till Röda Korset där jag hittade några fina böcker till, bla, en fin kokbok från 1923 året när man började använda elektricitet i matlagningen. Denna bok kan ni se i mitten i övre delen av bilden med en liten kvinna i bondekläder på. Annars vart det från Röda Korset & Myrorna olika böcker av olika slag som matlagning, andlighet, bondepraktika, komedi & annat som ni kan se nedan.

Vi var även in en sväng på Åhléns då Lia ville kolla på jackor på REA:n som är på 50% nu. Hon hittade en snygg jacka so hon la undan.Jag hoppas att hon köper den för den satt väldigt bra på henne & jag ville kolla på böcker & inredningsprylar, men jag köpte inget för hittade inget jag ville ha.

Vart även att gå på Home som är en Inrednings & livstilsbutik för att kolla lite saker med. Hittade ett vackert antilophuvud i silver för 400 kr. men kände inte att jag hade råd med det som det är nu.

Ni kanske tycker att jag shoppar alldeles för mycket, så kanske är fallet, men det jag köper är SECOND HAND & kostar inte många kronor. Allt från 2 kr till 50 kr. beronde på vad det är, men mer vill jag inte lägga på saker om jag inte hittar något väldigt fint. Böcker som jag köper kostar oftast mellan 10- 35 kr/st. & att få fantastiskt bra & fina böcker för dom priserna är en stor skillnad än att köpa dom i affären för 150 kr & uppåt.

Väl hemma hos Lia diskuterade vi om folk som är dominanta & undergivna & skillnaden på hundar & människor i denna fråga med. Både jag & Lia kan vara ganska dominanta i våra framtoningar & personligheter, även om jag kan vara ganska timid, blyg & lugn i min framtoning med.

Ja var ganska kul att diskutera då människor & hundar är så olika, men jag tror stenhårt på att vårat liv skulle bli bättre om vi tänkte som en hund i livet många gånger.

Om en hund vore din lärare, skulle du kanske lära dig saker som dessa:

■ När någon du älskar kommer hem, spring alltid och möt dem.
■ Låt alltid känslan av frisk luft och vinden mot ditt ansikte vara anledning nog för extatisk lycka.
■ Bits inte när det räcker med att morra.
■ Låt andra veta när de inkräktar på ditt område.
■ Spring, hoppa och lek en stund varje dag.
■ Ta en tupplur då och då, och sträck alltid på dig innan du stiger upp.
■ Njut av uppmärksamhet och var inte rädd för andra människors beröring.
■ Om det är varmt ute, pausa ibland och lägg dig ner på rygg i gräset.
■ När du är glad, dansa runt och skaka på hela kroppen.
■ Oavsett hur ofta du får skäll - tjura inte. Spring tillbaka på en gång och bli sams istället.
■ Njut av den enkla glädjen i en promenad.
■ Var lojal.
■ Låtsas aldrig vara något du inte är.
■ Om det du vill ha ligger nedgrävt, gräv tills du hittar det.
■ När någon har en dålig dag - var tyst, sätt dig nära och erbjud tröst genom att bara vara.

Saker som jag egentligen tror att alla människor skulle faktiskt må bra av.

Jag tog mig sedan hemåt för att bara ta det lugnt & soft hemma, kolla film & fixa lite med saker & ting, bla redigera lite bilder till Göteborgs blogginlägget.

"The Sisterhood of the Traveling Pants 2". Amerikansk dramakomedi från 2008. Vännerna Tibby, Lena, Carmen och Blake har precis blivit klara med sitt första år på college och står inför en fullspäckad sommar. Bridget reser till Turkiet för att delta i en arkeologisk utgrävning, medan Carmen ger sig in i ett hektiskt men kreativt sommarteaterprojekt i Vermont. Lena kastas mellan en ny förälskelse och gamla hjärtekrossare på designskolan i Rhode Island. Och i New York bestämmer sig Tibby för att ta ett stort steg i sitt förhållande med Brian. Skratt, tårar, romanser och det där alldeles speciella jeansparet som för tjejerna samman, trots att de är långt ifrån varandra. I rollerna: Amber Tamblyn, Alexis Bledel, America Ferrera, Blake Lively, Rachel Nichols.

Redigerat bilderna till bloggen min hela kvällen för Göteborgresans blogginlägg. Pratat med Christian, Lia, Henrik, farmor, Andreas N & lite andra människor under dagen & kvällen som nu var. Jag vart även att kolla lite mail & annat, men sedan ska jag bara ta det lugnt & skönt & faktiskt ta & kolla på ännu en film som går på TV.

"Tea with Mussolini". Brittisk drama från 1999. I mitten av 1930-talet samlas i Florens en liten koloni engelska kvinnor för att insupa stadens kultur och kreativa atmosfär. Krigsutbrottet närmar sig och damerna beslutar sig för att tala förstånd med Mussolini. Handlar bla. även om den lilla pojken Luca Innocenti som får fara iväg till Österrike för att lära sig Tyska då detta utspelar sig under Andra Världskriget & kommer sedan tillbaka till Italien igen. Elsa den galna amerikanskan med allt för mycket pengar m.fl. Ska dom kunna stoppa det somhänder i Italien & kommer alla att överleva. I rollerna: Joan Plowright, Maggie Smith, Judi Dench, Cher, Lily Tomlin. Regi: Franco Zeffirelli.

Pratat med mitt ex Krister en sväng. Han ringde & sa att han ska få sluta skolan & får antagligen flytta hem till Sandviken igen & det pga hans nedriga föräldrar som inte betalar han pengar så att han ska kunna gå i skolan & kunna överleva med att äta & betala räkningar. Nej, så hellre tycker dom att han ska sluta skolan & får flytta. Vilken nedrans föräldrar. Tur man inte har såna föräldrar som inte bryr sig alls, även om jag inte alltid kommer överrens med mina är jag glad att dom ändå bryr sig. Ska ta & sova efter att jag varit ut med hundarna. zZzZZzz...

Onsdag...Ännu en dag i Örebro, men idag har all snö som fanns under gårdagen tinat bort under natten. Vilket jag tycker är tråkigt för det blir verkligen så kalt ute med alla vilande träden, men konstigt nog grönt på gräsmattorna.

Har varit ut med hundarna, men förrutom det har jag verkligen suttit med blogginlägget hela dagen. Redigerat klart alla dom bilderna bilderna som skulle vara med, skrivit all text & lagt in blogginlägget vid strax efter 17.30. http://j-naken-sanning.blogspot.com/2012/01/goteborgtorsdag-fredag-lordag-sondag.html

Pratat med Henrik som till sist sa till mig att jag måste äta något. Jag hade inte ätit något på hela dagen för jag stänger av min hungerkänsla när jag är upptagen med annat som jag vill få klart. Efter att jag vart klar med blogginlägget vart det att äta ravioli med en massa örter, riccotaost, ingefära, lime & chili i & riven herrgårdsost över, tänkte först att jag skulle göra något lättare till mat, men vart detta.

Kollade på det roliga mattävlingsprogrammet Masterchef UK. & det vart 2 st. avsnitt innan jag skulle ta mig en en varm dusch. Jag älskar att se på matlagningsprogra för att få egen insperation i den mat jag lagar & vill laga. Duschen var för att jag var ganska frusen. Är väldigt kallt i min lägenhet fast elementen är på full värme. Dåligt att man som Hyresgäst ska behöva frysa,men så har det varit i alla Hyresrätter jag haft, men inte i Bostadrätten jag hade förrut där var det alltid varmt & skönt.

Kolla på film: "The Green Hornet". En Action/Superhjältefilm. Som jag fick av Lia att ta & kolla på. Inte sett den så kunde va kul att se något nytt, fick även en annan film, men den kanske jag tittar på någon annan dag.

Suttit & skrivit på min fantasystory & funderat på andra saker med som med vad är egentligen kärlek? Vad gör att jag blir kär? Är jag verkligen kär i någon av dom killar som uppvaktar mig? Jag gillar dom oerhört mycket, men sedan vet jag inte? Jag kanske inte är redo för ett förhållande? Nej, måste sluta tänka för mycket & bara låta den inre känslan gå på. Sova nu...ZZZZzzzZzZz...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar