måndag 27 februari 2012

Söndag...Hästdröm! TV! Hästar! "Kamphundar" & lite annat...

Söndag...Det är en riktigt vacker morgon ute med helt klarblå himmel med endast några få små moln på himlen. Tror att det blir en riktigt skön dag & det var väldigt ilt väder ute när jag var ute med hundarna på en morgonpromenad.

Drömt en helt underbar dröm inatt...Jag gick runt i ett snötäckt landskap i ett par regälla kängor, tocka stickade strumpor, långkalsonger, jeans, en tjock jacka, vantar, en stor halsduk & en skön & värmande mössa på huvudet. Det var sådär kallt att andedräkten man andas ut blir till en rökdimma. Jag går på en grusväg & där står ett jätte fint gammalt timmerhus som jag tror är ett stall eller lada.

Men det som väcker mitt största intresse i drömmen var att jag hör hästar gnägga, men ser inga, ställer mig vid ett vackert trästaket för att se ut över ett öppet & kuperat landskap. Allt är täckt av vit snö...jag hör hästar igen & snart så avtecknar sig 7 st. fantastiskt vackra skimmelfärgade hästar som flyter ihop med landskapet i deras vita till lite gråa färg. Jag visslar & ropar på dom & dom kommer alla galopperande's emot mig. Då hör jag en röst bakom mig som säger...

- Älskling är Du lycklig nu när Du fått dina hästar?? Jag ryser till i hela kroppen & säger...Ja! Jag tar mig sedan försiktigt & vänder mig om & ser en manlig gestallt avteckna sig & jag kollar från fötterna uppåt emot ansiktet,men precis när jag ska se hans ansikte, så vaknar jag till.

Suttit med Lördagens blogginlägg. Hade en del att skriva om som jag även kommer att få från denna dag inser jag då det är mycket på TV jag ska se. Så har nu bloggat & kollat på nätet på qruiser där jag svarade på mina mail.

Vart att kolla en film på TV. "Perfect strangers". Lloyd bor i New York & Susie i London, båda jobbar för samma reklambyrå. De byter jobb & bor i varandras hem. Lloyd ska gifta sig med en rik New York socitetskvinna & Susie är singel & allt lite av en virrepanna & allt är ju mycket mer öppet sexuellt i Europa än USA. Efter att ha gjort sig hemmastadda i varandras hem konsulterar de varandra via telefon. Lloyd blir lurad & blir av med jobbet pga någon databas som hackats, men dom tror han sålt infon på den. I börjar verkar dom verkligen avsky varandra, men det dröjer inte länge innan en vänskap uppstår & som även övergår i kärlek. I rollerna: Rob Lowe, Anna Friel, Khandi Alexander, Sarah Alexander, Jennifer Baxter. Regi: Robin Shepperd.

Loggar sedan in på facebook för att kolla min mail där & vad som hänt där. Är många som skriver & visst är det kul, men ibland blir det jobbigt med. Funderar på om man ska försöka att sortera ut dom man vill ha kvar av alla som addat en. En hel del av dom skulle jag säkert kunna ta bort då man aldrig chatar eller skriver med varandra. Även ätit lite mörk choklad.

Kolla ännu mer TV. "Keeping up with the Kardashians". Kris & Bruce bråkar lite om pengar & att spendera pengar på olika saker. Robert "Rob" ska åk till bla. till Adrienne i New York för att försöka få tillbaka henne, men får ett mail från en ny kille hon dejtar som vill att han ska sluta höra av sig. Usch jobbigt när det blir så!

& sedan på "The Girls of the Playboy Mansion". (Girls Next Door) Från Playboy Mansion & med Hugh Hefner, Crystal Harris, Kristina & Karissa Shannon. Ska bli en 70 tals fest & dom bjuder in Barbi Benton som var i Playboy under 60 & 70 talet & hennes dotter Arianne. Dom får lektioner av Debbie Miller. Det gick bra för Crystal & Barbi, men gick väl sådär för tvillingarna Kristina & Karissa, men när Partyt drar igång har alla jätte kul & åker en massa rullskridskor & sedan blir det filmkväll med nära & kära i Hefners egna BIO-salong i huset.

Gå ut med hundarna en sväng i det fina vädret, men känns inte kul. Känner mig ganska nere. Ska sedan ta & dricka guavajuice & äta lite....Vart sesamknäcke med guacamole & lite örtkryddor på....sedan även tortillachips & med guacamole att doppa i.

Äntligen är även min röst tillbaka...så att jag kan sjunga & skvalla. Bara snuvan i näsan som ska bort nu. Sitter även & ritar en arkitektplanritning på ett hus i gammal stil, liknande det på bilden ovan. Kan säga så här att mycket avd et som lockar mig i livet är ett liv längre ner i landet än Örebro. Jag har bott uppåt landet, så långt upp som Kiruna. Ja ni läste rätt jag har bott i Kiruna i ca 2 år. Fantastiskt ställe & oerhärt vacker, men jag behöver sol & lite mer värme för att må bra i kropp & själ. Så kanske en smålands eller skånegård & med en karl som älskar hästar med vorre något för mig?!

Kollat på ännu mer TV & på "Ridsport". DIREKT Grand Prix-hoppning. Göteborg horse show. http://www.goteborghorseshow.com/

Detta gör ännu mer att jag saknar att hålla på med hästar...men att sitta & skumpa runt på en ridskolehäst, ger mig inget. Jag har alltid gillat hästar som är en utmaning. Hästar som är lite full i fan eller är väldigt känsliga för hjälperna i sidorna & munnen. Såna hästar har jag alltid gillat att rida. Jag har ju mest ridit olika sorters Halvblod, Arabiska Fullblod & Engelska Fullblod. Hästraser som jag tycker om oerhört mycket. (Bilderna ovan är på halvblod)

Pratat lite med kompisen Lia med om lite olika saker bla. om BOKREAN som är just nu. Jag vill ha mina pengar nu baraså att jag ska kunna köpa lite böcker & hoppas att dom kommer på måndag.

Flera styckan av dom fina hästar som var med & tävlade i Grand Prix-hopningen & i världens stora hästtävlingar inom Dressyr & Hoppning, så är det hästar som kommer från just denna Uppfödare: Ekelunda Stuteri. http://www.eklunda.com/ men som även har stor kundkontakt med godkända & världsklasshingstar inom halvblodsavel runt om i världen.

En annat stort Stuteri i Sverige är Flyinge Stuteri som är en av världens äldsta Halvblodsstuteri på över 350 år. http://flyinge.se/ Här finns hästar för alla typer av klassisk ridning som dressyr, hoppning, körning & fälttävlan m.m. Här finns även utbildning för dig som vill utbilda sig inom hästinriktning. Flyinges huvuduppgift är att förse landets uppfödare med goda avelshingstar. Omkring tjugo egna eller inhyrda hingstar ingår i hingstprogrammet & genom ett omfattande avelsprogram samarbetar Flyinge med stuterier över hela världen. Stuteriet består av högklassiga avelsston samt ett antal unghästar som vistas på beten & lösdrifter fram till tre års ålder.

Flyinge har även en omfattande utbildningsverksamhet uppdelat på fyra längre program: Hippologigymnasiet, Hippologprogrammet, Yrkeshögskolan för unghästutbildare samt Hovslagarutbildning. Flyinge är idealiskt för alla hästevenemang. Här finns fyra inomhusarenor, terrängbanor, galoppbana samt ett flertal utomhusbanor.

Vet inte hur jag ska göra för att komma tillbaka till att syssla med hästar. Det behöver ju inte vara på elitnivå, men att få rida in, frihetsträning & träna hästar för olika saker är ju det jag gillar mest & att verkligen få hålla på med. Kanske finns det någon där ute som skulle vilja ge mig chansen till att jobba med hästar på detta sätt igen??

Kollat på "LA Ink". Amerikansk realityserie från 2009. Säsong 3. Avsnitt 5 av 24. Kat fixar en blind date åt Aubrey. Daten tar en oväntad vändning när Aubrey avslöjar att hon är ute efter att skaffa familj. Kat imponerar med en tatuering som bemålar Charitys liv, både det som hon lämnat bakom och det som hon lever för tillfället.

Suttit på Alternativ.nu & även kollat på om hästar där med, men där handlar det mer om arbetstypade hästar som Ardenner, Nordsvenskar, kraftiga Ponnier, Tinker, Exmoor, Shire, Haflinger, Fjordingar, Varmblodstravare, Frieser, Islandshästar & den typen av hästar.

Inte riktigt min typ av hästar, även om jag gillar Islandshästar & Frieser lite grann, men dom kan inte komma i närheten av just Halvblod, Engelska Fullblod & Arabiska Fullblod. Jag älskar verkligen Arabiska Fullblodshästar & Halvblod. (Arabiskt Fulblod & Halvblod på bilden ovan)

Kollar på "Amazing Race". Amerikansk realityserie från 2009. Säsong 15. Avsnitt 8 av 12. De fem återstående lagen åker från hamnen i Zoutkamp i Nederländerna till Stockholm. Väl framme tar de en tur i Fritt Fall på Gröna Lund & sätts sedan i en mycket explosiv situation eller får tampas med vikingarunor, följd av ett ökänt uppdrag från tävlingens förflutna. Dom fick rulla ut en massa höbalar för att hitta en flagga längst i någon av dom. Ingen fick åka ut denna gång. Programledare: Phil Keoghan.

Blev att äta en kantarellsoppa till middag med en massa laktosfri grädde i & grönsaksbuljong & kolla lite på gayromeo på nätet.

Även ätit 2 st. müslibars med äpple & choklad & annat i. & lite mörk choklad. Tar nu även efter att det var tråkigt på gayromeo & kollar på facebook en sväng för att kolla vad som hänt under dagen som gått. Var en hel del...

Där har jag skrivit med lite olika folk men bla. Jeannette & Annika om det. Om hundar som anses vara "Kamphund" sorter. Jag har ju alltid haft lite problem med dessa hundar många gånger pga att det finns så många ägare som verkligen inte har koll på sina hundar alls. Detta är hundraser som Rottweiler, American Staffordshire terrier & liknande hundar.

Tog & gick en liten sväng ut med hundarna...

Nu säger...jag INTE att alla hundar är dåliga...bara pga detta utan att det faktiskt i huvudsak är människors fel att hundarna blir osäkra & aggressiva av sig. Har en historia om en hund som jag jobbat med en hel del på Hundstallet i Sthlm. Tippex som är en Amstaff & Dobermanblandning. Hon är verkligen en hund som var super osäker på folk, men som blivit en fantastisk hund & som bor hos en bekant till mig, Johann S.. Som jag lärde känna flera år efter att hon flyttat dit & jag slutat att jobba på Hundstallet i Sthlm. Hon har bott där i många år & lever nu ett pensionärsliv.

Kollar även lite på Tradera en sväng innan jag ska sova. på olika saker som Buddhor, Ikonbilder, Tekannor, Kinesiska figurer, plåtskyltar & en massa annat.

Sedan...vart det ut med hundarna en snabbis & sedan nanna på kudden. ZzZzZz...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar