söndag 27 maj 2012

Torsdag...Letar ätligt ogräs och blommor. Fredag...Lugn dag på kursen!

Torsdag...Jag har under hela morgonen och förmiddagen tagit och suttit med bloggen min. Haft en hel del att skriva då jag inte skrivit på några stycken dagar. Var för för söndagen, måndagen, tisdagen och onsdagen, så det var verkligen en hel del att skriva om kan jag säga. Ja ni kan ju läsa om det under detta inlägg om ni klickar på bloggens namn på sida kan ni läsa alla mina blogginlägg.

Ska ut med hundarna på en långpromenad på ca 1 timme och 20 minuter och sedan ta och fixa klart på datorn det sista på bloggen min. Jag ska även ta och äta lite mackor. Några med vanlig mild kaviar med gurka, några med tomater och barbeque dressing och några med ost och gurka i. Ja, får se hur mycket jag kommer att äta under dagen, är så sjukt varmt ute, även om jag gillar värme jätte mycket så gör det att man nästan inte får någon som helst aptit att äta något.

Jag ska även ta och logga in på facebook och qruiser. Ska lägga in bilder och länka till bloggen min. Ja, jag måste ju även kolla vad som händer på facebook bland mina släktingar, vänner och bekanta. Jag hade 60 uppdateringar, flera mail och någr vänförfrågningar från olika människor. Ja, jag borde rensa på sidan. har ju över 600 vänner där och kan ju ärligen säga att jag inte har kontakt med alla dom människorna.

Kollade även in en sväng på Alternativ.nu för att se vad som hänt där och fötr att lägga in bilder på deras sida på lite av dom hantverk jag håller på med.

Jag ska ta en cykeltur med Lia. Först till hennes odlingslott i Varberga där vi pratade med en jätte trevlig utländsk kvinna som jag nu inte minns namnet på, men Lia fick rabarber att gräva ner i sin odlingslott av henne och den utländska kvinnan hon fick en planta med grönmynta av Lia. Vi ska även där plocka ogräs som vi ska kunna göra varsin egna sallader av bla Penningört och någon annat ogräs som jag inte minns namnet på.

Bl a. plockat på oss Violer, Penningört och fick även lite gräslök av Lia från hennes lott. Allt detta kan man äta och använda i sallader eller någon annan typ av matlagning.

Vi ska även ta och cykla in i skogen för att kolla efter andra saker som är ätbara och vi ska ta och samla på oss granskott. Av dom ska jag göra bla te tänkte jag på och kanske även ska ta och göra granbarssirap. Får se vad det blir av dessa?! Ja vi ska även cykla vidare in i skogen för att ta och kolla på ett ställe som jag ofta går till när jag är ute och går med mina älskade hundar. Någonstans där det är väldigt rofyllt och lugnt när man kommer dit.

Vi var inne vid grod/padd/vattenödledammen inne i "Varberga"skogen och där har det fötts en massa grod eller om det är paddyngel. Supersöta och man tänker på när man var barn och hade grodyngel i ett litet akvarium som jag hade när jag var barn. När det sedan började bli små svarta grodor av dom då satte man ut dom igen i den damm eller vattendrag man hämtat dom i.

Ja vi var även inne i skogen för att plocka Surklöver (Harsyra) som är fantastiskt gott för att få lite syrlighet i en sallad. Men herregud vad mycket myggor så kommer väl se ut som en nåldyna när man plockat klart. Eller som man har fått någon pricksjuka, för fick sjukt många myggbett.

Vi ska sedan ta och cykla då vi ska plocka maskrosor och blad. och lite annat som man faktiskt kan äta om man vet vilken del man ska äta av. Ja Maskrosor kan man äta både kronbladen och späda maskrosblad. Man kan även göra vin, marmelad, te och annat på just maskrosor. Det är nog bara fantastin som stoppar en vad man faktiskt kan göra med denna växt i fråga om ätbara eller drickbara saker.

En vacker liten snigel som satt som ett randigt vackert smycke på det spröda lilla maskrosbladet. Tänk att folk inte ens tänker på hur fantastiska varelser det faktiskt finns runt oss. Kolla bara på alla fantastiska insekter, fåglar, hovdjur, klövdjur, gnagare, rovdjur, blötdjur...Ja allt som lever i harmoni med varandra, medans människor överkonsumerar och lever sina egoistiska liv. Finns allt för många människor i dagens samhälle som inte tänker på något annat än sig själv och det egna, men tänk vad mycket världen vorre om man brydde sig om folk mycket mer...

Maskrosor, maskrosor, maskrosor...Ja en riktigt vacker blomma faktiskt som kan användas till mycket eller bara njutas av att kolla på när dom i stora klungor skapar vackra gula täcken i det gröna gräset.

Maskroshuvuden och små späda maskrosblad ska både jag och Lia plocka på oss. Det ovan är mina påsar med det jag plockat på mig. Efter att vi plockat detta i solen som gasat hella dagen och kanske även gjort att vi fått lite färg på våra bleka hudar. Jag har ju svårt att bli brun, men jag ska försöka att bli lite brun i år, så kommer att vara ute mycket i solen på min cykel eller med hundarna mina på sköna långpromenader.

Plockade på mig lite Syrén som doftar gott ute för att få ett litet blickfång i köket vid mitt Vivarium och för att dom luktar så himla gott och det ska komma att lukta i hela lägenheten min av dessa vackra och gott doftande blommor.

Jag tog och gjorde mig en sallad på olika ogräs som bla penningörten, spröda maskrosskott, surklövern (harsyra), violer m.m. men även på lite grönsaker och annat som gurka, tomater, zucchini, mozarella, salt, svartpeppar och olivolja att äta. Har även tagit och suttit på facebook hänt en hel del under dagen. 50 st. uppdateringar, någon vänförfrågan och några meddelanden.

Kollat på TV på "Djursjukhuset". Djurprogram. Från Kolmården främst, men även utomlands ifrån. Sofia Rågenklint är programledare för Djursjukhuset.

Kollat på det underbara programmet "Bonderoven" Ett danskt program om en ung bonde och hans familj som försöker att leva så mycket på vad jorden och djuren kan ge dom.

MSN...och har chatat med lite olika människor. Bara för att skingra mina tankar...om saker och ting i livet...
Supertrött, men kolla lite ändå på "Semifinal 2 i EurovisionSong Contest" Får se om jag orkar se hela?! Antagligen kommer jag sova tidigare än det slutar. Serbien öppnar finalen med en ballad missade vem sångaren var. Intetsägande. Macedonien...med Kaliopi och ytterligare lite ballad, men mer rockig. Sådär!! Nederländerna...You and me...Joan Franka...Riktigt, riktigt jävla dåligt! Fy!! Malta...This is the night!! Ja missa artisten där med, men låten var bättre än hans röst, lite småfalsk emellanåt. Vitryssland (Belarus)...We are the heroes...Lightsound. Ganska tam låt, men vissa av killarna var söta. Portugal...Filipa Sousa, en ung kvinna som sjunger en ballad & jäsp. Ukrania...Be my guest. Gaitana. Hemskaste klänningen och blommorna jag sett på länge, men låten är lite ja skrikig, melodin är hyfsat bra, men lite för skrikig i sin röst. Bulgarien....Love Unlimited...Sofie Marinova...Bra låt!! Äntligen något mycket bättre än det andra, men hon skulle inte varit ensam på scenen. Hon skulle haft lite dansare.Slovenien....Verjaman...Eva Boto...En väldigt ung tjej med en väldigt vacker stämma, men ena körtjejen hade ju rent fantastiskt röst. Kroatien...Nebo...missade sångerskan vad hon hette...men låten småskön och skön. Sverige...med min älskling Loreen med låten Euphoria...som jag vill ka vinna allt. Hon är ju bara så fantastisk!! Georgien...Anri något??! Riktigt bra röst, men kläderna och låten ett skämt. Turkiet...Love me back...Can Bonomo. Sångaren är riktigt dålig, låten bra och dansarna, men vilken besvikelse på sångaren då turkiet brukar vara så bra. Estland...Kuula...missa sångaren. Riktigt snygg kille och super bra röst. Slovakien...Dont close your eyes-...Max Jason Mai. Riktigt jävla skrikhårdrock. OMG...vad gör skiten där???! Norge...Stay..Tooji. Detta är riktigt bra!! Love och superhet kille! Bosnia och Herzegovina...låten missa jag. Maya Sar. Skön röst och mysig låt. Litauen...Lithauen...ung kille. En riktigt härlig röst...!! Lite kul med ögonbindeln, dansstegen och så. riktigt skön röst, men han behöver växa in i den mer då han är så ung. Inte så noga, men ja ja!!

Satt på facebook och MSN samtidigt. Nu är klockan efter 22.00 och jag ska snart sova. Supertrött!!! Sms:at med en massa folk med, men Saknar så mycket Jesper. Usch inge kul att när man blivit förälskad i någon att inte känslorna är besvarade på samma sätt. Nej, nu ut med hundarna och sedan sova. ZzZZz...

Fredag...Cyklat till kursen efter att jag varit ut med hundarna på morgonen. Vaknade redan klockan 06.00 på morgonen...Fixat en del idag och var kvar lite längre. Hjälpte till med att fixa med skyltar då det är Öppet hus nu på Torsdag för folk som vill komma dit och kolla, äta god mat, köpa konst, lokala produkter som är sylt och mycket annat i affären och självklart konstverk som vi på kurserna även skapat.

Matsalen där man som gäst kan äta lunch för 65 kr. och äppelträd som blommar för fullt. Vi som går kursen äter dock för mycket mindre än så.

Jag åt även på kursen idag. Har aldrig ätit där förrut, men det var lasagne och så klart plockat på mig en del sallad med. Lasagnen kunde varit mycket bättre. Var kvar en stund efterråt jag slutat för att fixa klart lite projekt som jag håller på med, men mest bara för att jag vill njutalite av naturen runt omkring där.

Vackra äppelblommor som blommar för fullt i trädgården där ute jämnte med där hästhagarna ligger och matsalen/restaurangen där ute.

Hästarna som närmsta granne och jag längtar verkligen efter att få mig ett så här skönt och lugnt ställe. Kanske ett ställe där man kan hjälpa folk på olika sätt som man gör här på Miljövårdscentrum.

Cyklat sedan hemåt, men var förrbi vid Willy:s innan jag åkte hem för att kolla om jag fått mina pengar, men icke. Plus när jag kom hem har jag fått brev från försörjningsstöd och jag är tydligen  tvungen att lämna in något extra intyg att jag betalat mitt pass, men det syns ju att jag skaffat ett nytt. Hallå liksom?! Jag fick inget kvitto. Så måste prata med polisen om man kan få ett?! Lena Blohm på försörjningsstöd vet ju att jag skaffat ett. Blir vansinnig på att dom ska börja krångla igen. Detta är inte bra alls för min stresskänslighet.

Underbart soligt väder ute och jag är ute med hundarna på en skön promenad och sedan på facebook och qruiser. Funderar en hel del på livet. Ibland vill jag bara skrika ut om varför livet är så orättvist många gånger. Jag vet att många har det värre än mig, men jag kan inte låta bli att tänka på att min talang känns som om den är bortkastad när jag inte får visa den för vad den är.

"America's Next Top Model All Stars" Repris från 22/05. Amerikansk realityserie från 2011. Säsong 17. Avsnitt 9 av 13. Modellerna reser till Grekland. Dom ska hålla tal för massa grekisk press. Allison gjorde bäst ifrån sig där. Dom ska få samarbeta med designern Michael Cinco när han tillverkar kläder för catwalken och som dom ska få vara med och bestämma för klänningarna som ska visas i finalen senare. Vid en fotografering är en flicka/kvinna, Shannon ovillig att posera halvnaken i underkläder i en salladskål. Fotografen Nikos Papadopoulos är gästdomare och deras fotograf. Shannon åkte. Här nedan kan ni se tjejerna's foton.

Dominic's foto vart bäst av alla fotona och Shannon som åkte ut tog inte ens ett foto då hon inte ville fota sig i underkläder, men i baddräkt eller bikini går det tydligen bra. Detta var underkläder som ser ut som badkläder så ja?? Vad ska man säga?? Lite småkorkat och ja motsägande emot sina egna principer då hon fotades i minimala bikinitrosor förrut. Mycket mindre än dessa och i just denna omgång av serien.

Qruiser och sedan även...MSN med och chatar med folk. Dricker lite Hjortron starkvin. Det öser ner ute med regnet, blixtar och åskar. Mysigt! Men Tingeling är lite smårädd så hon har krypit upp till husse i soffan. Lucky totalt oberörd och fortsätter sova fast det blixtrat och dundrar. Tingeling och katten min Jinx ligger hos mig i soffan nu. Sitter även på facebook en sväng och MSN, ska sedan ut snabbt med hundarna och sedan ta och sova. ZzZZzZZz...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar